Black Desert Online (Sklamanie roka)

Black Desert Online (Sklamanie roka)

Skrátená recenzia

Mnohý možno s mojou recenziou súhlasiť nebudú, lebo každý máme iný vkus, aj napriek tomu, že sa budem snažiť byť objektívny. Môj náhľad sa budem snažiť vysvetliť aj na príkladoch z iných hier ale stále ľudia sú rôzny a mnohý môžu hľadať práve to, čo som označil za zápor hry. Nesmiem zabudnúť ani na hráčov, čo hru už hrajú, obľúbili si ju a nejaké chyby na kráse proste prehliadajú, čo je čiastočne dokonalým marketingovým trikom tvorcov hry, o čom si ešte povieme. A predsa zvyknúť sa dá na všetko.

Na začiatok, by sme si mali povedať o akú hru ide a je ňou Black Desert Online v skratke BDO. Je to online masovo multiplayerová hra, čo zas poznáme pod skratkou MMO a Role-playing game čo zas poznáme pod skratkou RPG. Toto všetko znamená, že je to hra, kde tisícky hráčov môžu „žiť“ vo virtuálnom svete cez dobrodružstvá svojho hrdinu, za ktorého hrajú, spoločne so všetkými hráčmi v hre, ktorých možno v nej aj stretnúť a spojiť svoje sily s tými ich.

Ďalej by som pokračoval jej kladnými stránkami a jedným z jej najsilnejších stránok na čom je postavená ich reklamná kampaň je práve grafika.
Už pri tvorbe postavy máte toľko možností, že mi to pripomenulo vytváranie postavy v najnovších Sims (hra pre simuláciu reálneho života). Môžete sa vyhrať s každým jedným detailom a výsledkom je vážne realistická podoba človeka. Samotná grafika v hre je na dosť vyspelej úrovni a ak vám to utiahne váš počítač, budete sa môcť kochať zaujímavými detailmi.
Však pri tomto tipe hry akým je BDO, nie je až tak dôležité grafické prevedenie ako práve hrateľnosť, za ktorú sa dokážu vzdať hráči realistického grafického spracovania (kde často na to nemajú ani dosť výkonný počítač). Na tvári postavy vlastne ani moc nezáleží, keďže väčšinu hry ju nevidíte, ak sa v hre nespustí nejaká animácia, kde ju zobrazí.

Jedným s najviac zaujímajúcich herných mechaník je bojový systém, ktorý až moc nápadne pripomína Age of Conan. V tomto systéme bojujete pomocou rôznych kombinácií kláves a pohybov, ktoré môžete spájať do rôznych comb (po útoku1 máte možnosť použiť útok2, ktorý je možné použiť len pár sekúnd po použití útoku1. Čiže útok2 možno použiť, len po útoku1). Môže sa to javiť komplikovane, ale dá sa na to veľmi rýchlo zvyknúť.
Podobné mechaniky boja, môžeme nájsť vo veľa hrách ale tu v BDO sa snažia boj urobiť reálnejší a väčšina postáv vychádza z východných bojových umení a nie ako v hrách, kde len tvrdia, že hráte samuraja, tu sa ním stávate a ustúp pri niektorých útokoch nie je len hernou mechanikou ale je zakotvená v skutočnom bojovom umení, ktoré daná postava predstavuje. Síce samozrejme výsledný efekt je preexponovaný ale je tam možné poznať danú techniku. V niektorých prípadoch má človek dojem, akoby ich tvoril šermiar podľa predstáv ako by chcel, aby vyzerali aj v reálnom svete.

V rámci herných povolaní môžete byť Musa, čo je niečo ako samuraj, nájde sa tam aj Ninja alebo pre nás v Európe starý dobre známy rytier (Warrior).
Tvorcovia BDO sa svoju túžbu priblížiť hru reálnosti dali najavo aj v tomto ohľade. Muž rytier bojuje inak ako žena rytier a má iné schopnosti. V minulosti ženy, ktoré ovládali umenie ninjutsu sa prezývali Kunoichi a boli inými bojovníkmi ako Ninjovia, pričom ovládali to isté umenie. Tento aspekt hry je vážne moc diskutabilný, kde jedny vidia originálnosť a druhý, že si nemôžu pre svoje herné povolanie vybrať pohlavie. Sú nútený hrať za predvolené pohlavie hrou.

Teraz by som prešiel na časť, prečo by som danú hru neodporúčal a v čom ju pokladám za sklamanie.
Hra ako taká pripomína dosť starý dobrý Travian, kde niečo naklikáte, necháte hru na pozadí a zapnete si nejakú inú, aby ste si aj zahrali, kým sa vám v hre stavia. Môže síce niekto prísť a namietať, že popri tom môžem bojovať a levelovať. Však bohužiaľ nemal by to tak úplne pravdu, pokiaľ nechce platiť reálnymi peniazmi navyše. V BDO je veľa potrebných vecí ako trénovanie koňa na čom strávite hodiny ale nie hodiny hrania. Pre vytrénovanie koňa treba na ňom veľa jazdiť a v hre je automatický pohyb, kde si len na mape označíte, kam chcete ísť a postava tam prebehne sama. Takto budete posielať postavu s koňom na približne 15 minútové prechádzky. Počas toho si môžete zahrať niečo iné. Podobných vecí ako rybolov, či prenášanie vecí je v hre dosť. Osobne mi príde kupovať si hru, ktorú budem hrať na pozadí počas toho, čo budem hrať niečo, v čom sa budem aktívne zapájať, je dosť zbytočné. Argumenty, že nemám moc čas na hry a preto nechávam len pustené pc, kým som preč mi príde divné, lebo načo mať hru ak ju vlastne nehrám?
Toto by bolo tiež na dlhšiu diskusiu, lebo aj Travian bol svojho času dosť obľúbený. Je však dosť podobných hier na tento štýl, ktoré sú prepracovanejšie v tomto ohľade, lebo sú priamo na to zamerané a netreba si ich kupovať, preto je možných viac vhodnejších alternatív.

K tomu prečo u nás sa vlastne platí za hru, keď vo svojej domovine a v Rusku sa neplatí. Ide o psychologický trik, ktorý je u veľa hier a neuvedomujeme si mnohokrát z dôvodu neznalosti ako to funguje v iných lokalizáciách hier. Napríklad u východnej verzií Diabla 3 sú aj mikro-tranzakcie, za ktoré si môžete v hre kúpiť nejaké maličkosti. V Európskej verzií nič takéto nenájdeme.
Dôvodom je to, že keby hra bola zadarmo, skúsime ju a ak nie sme spokojný, ideme na inú. Niekedy chceme len skúsiť ako to v nej vyzerá a nechceme v nej ostať natrvalo. V prípade, že si hru kúpime, vnímame to ako investíciu a aj keď nie sme spokojný, ju hráme naďalej a zvykneme si. Dokonca budeme papuškovať vyhlásenia vývojárov, aby sme ochránili svoju investíciu.
To, že nie je možné sa prihlásiť do hry pár dní a hrať, je len dokonalým darom od tvorcov, aby hráči mohli tráviť čas v reálnom svete. Tento výrok nie je výrokom tvorcov BDO ale podobných výrokov u nich nájdeme bohužiaľ dosť. Tvorcovia viackrát sľubovali, že hra nebude vo PTW formáte, čo značí, že budeme musieť platiť, aby sme boli lepší ako ostatný a mali nad nimi výhody. V tomto prípade nedodržanie sľubu obhájili, že hra nie je len o tom, aby sme si platili ale len „zaplať a preskoč“.
Prestavte si podobne ako si v Lolku môžete kúpiť skin pre vašu postavu, ktorý je len estetickou záležitosťou. Však v BDO sa ku skinu pridajú špeciálne hodnoty, ktoré využijete priamo v hre. Domnievam sa, že ak by takýto bonus pribudol v Lolku, tak hráčska komunita, by na to pozerala dosť zle (počas nášho hrania v redakcií, sme na skinoch okrem bonusov k XP (postupu vašej postavy) našli aj vlastnosti, ktoré vylepšili combat alebo profesie.)
Môžeme za reálne peniaze kupovať petov, ktorý vám ukážu, kde sa nachádza nepriateľ alebo veci pre výrobu predmetov v hre. Postava normálne nemá možnosť vidieť tieto veci a jedinou možnosťou ako ju získať je buď to cez aukciu, ale aj v tomto prípade ho musel niekto zaplatiť reálnymi peniazmi, alebo si ho rovno kúpiť a obetovať približne 10€. Pri cene základnej hry 10€ potrebnosť približne jedného dvoch petov značne prevyšuje očakávané investície do hry. Ako možnosť je ešte získať v nejakej udalosti, čo vyhlásia tvorcovia ale však toto nie je pravidlom a je to tak raz do roka, kde sa vám ani nemusí podariť splniť úlohy na získanie sľúbenej odmeny. Daná možnosť je v hre skôr na to, aby sa mohlo povedať, že existuje aj iná možnosť, ako by tam skutočne bola.
V hre nájdeme ďalej kopec maličkostí, u ktorých je nutné zaplatiť ako zmena pohlavia koňa, čím človek môže značne zarobiť. Tieto maličkosti pripomínajú nejakú hru zadarmo, ktorá chce od vás len vytiahnuť peniaze. Na každom rohu v hre vyskočí políčko, že ak chcete toto či ono, aby ste zaplatili a to že ste si kúpili plnohodnotnú hru môžete zabudnú, lebo tvorcovia na to zabudli už dávno.
Ja už len čakám, kedy si kúpim DVD v obchode za 10€ a v polke filmu mi povedia, že ak chcete vidieť celú naháňačku tak zaplaťte 10€. Na konci filmu ak nechcete vidieť skrátený koniec tak zaplaťte 10€. Filmári by sa bránili, že veď filmový zážitok máš aj bez tých kúskov, tak o čo ide?
Ale ja by som to mal radšej na rovinu. 10€ stojí skrátená verzia alebo 30€ plná verzia bez poplatkov. Ale ak si kúpim tú plnú a potom sa tam zas sa objavia nejaké skryté platby, potom nebudem nadšený.

Určite niekto príde a bude namietať, že aj v iných hrách nájdete mikro-tranzakcie. Vo väčšine prípadoch sú tiež len prostriedky, ako vymlátiť peniaze z hráčov. Však pri hrách, ktoré sa už časom osvedčili ako je napríklad Lolko, kde si nemôžete kúpiť nič, čo vám v hre pomôže alebo Guild Wars 2, kde máte tiež obdobu meny za reálne peniaze ale tú si možno kúpiť aj za hernú menu a štýl hry je nastavený vo veľa ohľadoch inak, kde to hráči nepocítia. Kde napríklad v PvP (hráč vs hráč) podobne ako v Lol si navolíte svojho hrdinu a nemôžete získať žiadne výhody za reálne peniaze. V BDO nerobia vývoj hry v prospech hráčov ale len pre svoj zárobok. Preto namiesto umožnenia získania obsahu hry, ktorý už mal byť jeho obsahom od samého začiatku aj za hernú menu. Tu umožnili hráčom predávať predmety, ktoré je možné získať len za reálne peniaze v aukcií, čím tvorcovia BDO stratili úplnú kontrolu nad ekonomikou v hre. Napriek petíciám hráčov sa vďaka tomuto kroku ceny v hernej mene vyšplhali do astronomických výšin. A cieľom bolo len to, aby ak chcete niečo čo stojí reálne peniaze, vždy to musel niekto aj tak kúpiť. V preklade predmety za reálne peniaze aj v prípade, že ste ich kúpili za hernú menu, ich musel niekto kúpiť za reálnu menu a predať za hernú. Ako bonus vývojári dosiahli to, že ak chcete dosiahnuť vrchných priečok musíte nakupovať predmety za reálne peniaze a predávať ich v aukcií.

Aby sme si uvedomili dopadu na hru uvediem príklad. Tvorcovia uvedú do hry nový datadisk, kde hráčom, ktorý investujú do hry trochu reálnych peňazí môžu na základe „zaplať a preskoč“ získať veľmi rýchlo maximálne priečky a môžu zabrať si pre svoj klan nejaký hrad, z ktorého budú mať zas ďalší profit pre svojich hráčov a budú môcť vyplácať plat hráčom hernou menou, čím budú mať väčšiu hernú základnú a aj lepšie vybavenú.
Preto skupina hráčov, ktorá by chcela len na základe svojich schopností dosiahnuť vrcholu, môže rovno na to zabudnúť, ak nechce investovať do hry.
Aj preto možno máme na rozdiel od domovskej verzie v Koreí uverejnenú len časť, kde rôzne rozšírenia postáv ku nám prídu až postupne.

Vplyvom týchto a ďalších skutočností sme počas levelovania nenašli v hre (myslím seba a hráčov z redakcie) žiadneho živého hráča vo levelovacích oblastiach a možno aj preto sa zrušili dva z troch serverov. V blízkej dobe je možné že hra prejde do modelu, v ktorom bude zadarmo.

Hra je po grafickej stránke krásna ale jednotvárna. Všetky lokalizácie sú takmer rovnaké a herné územie je pomerne malé oproti konkurencií.
Levelovanie v hre je ako v starom Lineage a pre tých, čo si to už nespomínajú, ide o zabíjanie príšerok, za ktoré dostávate skúsenosti a tým zvyšujete úroveň vašej postavy. Rovnako všetky predmety získavate dropom z nich. Tento princíp si nájde určite veľa hráčov, ktorý si z nostalgie budú chcieť spomenúť na staré časy z pred pár rokov, ako hrali MMO.
Ku záveru ako prišlo veľa tvorcov hier, tituly, ktoré v minulosti boli populárne, v tejto dobe by sa už dokázali presadiť len veľmi ťažko a ešte si udržať hráčov pri dnešnej konkurencií. Týmto tvrdením sa obháňa spoločnosť Blizzard na remake ich starých diel.

Hru dosť kazia aj časté bugy (bug znamená chybu v hre), ktoré vám často aj bránia hrať a riešenie problémov s GM (Game Master) je takmer nemožné. Nie len že sa vám ozvú po týždni ale potom uvedú správu, že o probléme vedia a pracuje sa na ňom ( poznámka z redakcie, alebo sa vôbec neozvú, čo dodali pri predčítaní článku pred uverejnením). Problém nezmizne ani po relatívne dosť dlhej dobe. Chápem, že problém trvá opraviť, ale vypustiť do obehu takto nefunkčnú hru môže dosť pokaziť mienku hráčov o samotnej hre. Hra má kopec kúziel, ktoré nefungujú alebo sú nevyvážené. U niektorých herných postáv nejdú kúzla ako by mali a aj keď mnohokrát dajú poškodenie, kúzlo nerobí presne to, čo by malo. Porovnanie sa berie aj iných verzií hry, však u tohto sa dá naše tvrdenie vyvrátiť tak, že každá lokalizácia hra funguje inak. Nuž ale aj pri obdobnom popise? (Tu pre príklad aby sme lepšie vysvetlili, tak combo sa nemusí spustiť, alebo sprievodní jav kúzla.) Postavy sú nevyvážené a niektoré sú extrémne silné. Toto sa stáva u všetkých hier podobného tipu ale nie až v takom rozsahu (Pokiaľ nie ste odchovaný na free serveroch wow, kde slovenské a české severy boli na dosť vyššej úrovni ako v tomto prípade.)
GM je ochotný tak ďaleko zájsť, aby nemusel riešiť problém, že po pár dňoch hrania, menej ako týždeň je ochotný tvrdiť, že ste v hre strávili vyše 100 hodín hrania. Čo pre neho značí, že hráč je spokojný s hrou a preto je všetko v poriadku tak ako je, napriek tomu, že je takmer nereálne, aby od zakúpenia hry v hre aj toľko času strávil.
Rovnako nemajú problém ani zneužiť osobné informácie pre osobné účely. Však pre vyriešenie problému je pre GM dôležité zistiť cez vaše platobné informácie, aby vedel vaše reálne meno a potom sa v komunikácií s ním objaví ak ste ženského pohlavia aj kopec smajlíkov. V tomto prípade, by bol vhodný dotaz, kto všetko má prístup k naším osobným údajom, keď aj pri napísaní obyčajného tiketu s chybou v hre pre GM, kde v registrácií pre tikety v hre neuvádzate vaše reálne meno a nie je potrená jeho znalosť pre riešenie zadaného problému (Pre oslovenie majú možnosť použitia herného mena). Pri registrácií na ich stránkach nám stačí len náš email na rozdiel od Elderscrolls Online, kde požadujú hneď uviesť všetky naše údaje.
Môže bežné GM vidieť naše príspevky do hry a na základe toho sa rozhodovať, keď na základe pohlavia vidno zmenu v ich chovaní?
Na základe tohto majú dvojaký meter a na rovnaký problém môže jeden GM pristupovať ako sa mu v daný deň zachce. Nemá ani potrebu zdôvodňovať svoje konanie a práva sa v tomto smere nedočkáte. S touto skutočnosťou sme sa obrátili aj priamo na tvorcov s našou sťažnosťo, ale svoje jednanie GM obránil, len má svoje dôvody a stojí si za tým a nič bližšie sme nezistili. Vedenie sa neunúvalo to ani komentovať napriek tomu, že žiadosť bola v slušnom tóne a podali sme ju ako oficiálnu sťažnosť.
Neprekvapilo by ma, keby v dohľadnej dobe bol support spoplatnený pri tomto vývoji hry.

Ako posledný bodm by som povedal, že je to Kórejská hrá a idú si podľa pravidiel zo svojej vlasti, kde ak nám nejaké práva zákazníka zaisťuje naše právo, tak ak chcem hrať musíme sa ich zaškrtnutím patričného polička vzdať.
Možnosť ako na Steame vrátiť hru ako pri bezkontaktnom predaji do 14 dní či sme ju hrali, alebo nie je u nich samozrejmosťou, kde u BDO máte túto možnosť len ak ste si hru nestiahli a nezapli. Ak ste ju hrali a zistíte, že to čo tvrdili na svojich stránkach bola len klamlivá reklama, máte smolu.

V závere pripájame aj link na jednu z petícií na BDO, ktorá je pekne napísaná:
https://goo.gl/kBVFrL

Čiže ako zhrnutie hra Black Deser Online je len spôsob ako vytiahnuť čo najviac peňazí od hráčov a takto by sa hry nemali robiť.

Preto hre sme z piatich možných hviezdičiek udelili nula a osobne, by som dal aj mínusové číslo ale ak ukážeme a dovolíme tvorcom hier, že takto môžu robiť hry, tak ich tak aj robiť budú.

(Chcem poprosiť priaznivcov BDO, aby namiesto vedenia flame diskusie napísali článok o výhodách a kladoch BDO z ich pohľadu. Ďakujeme)

Vytvoril:
Stanislav Damon Vereš (Dark)

0 komentárov k “Black Desert Online (Sklamanie roka)Pridajte vlastný →

Pridaj komentár

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close