Nelám mi srdce
Title: Nelám mi srdce
ISBN: 978-80-99972-37-8
Illustrator: Natália Ševčíková
Series:
Page Count: 378

Minulý rok som sa nechala nalákať na viacero „vyhajpovaných“ kníh a asi vo všetkých prípadoch kniha nesplnila moje očakávania (nie, svoj názor nezmením, Fourth Wing je len priemer). Samozrejme, nemohla som prehliadnuť knihy od Venupress na rôznych bookstagramoch. A tak som sa pustila do prvej z nich, po tom, ako som sa s autorkou osobne stretla a mala som možnosť sa s ňou porozprávať. Bola som nervózna, keď som knihu otvárala? Jasné, že hej! Veď čo ak sa mi to nebude páčiť?

Nelám mi srdce prináša príbehy piatich tínedžerov. Andrea, Sofia a Maroš sú spolužiaci. Andrea je poctivá jednotkárka, ktorá má strach z akejkoľvek chyby, a preto nikdy nevystupuje zo svojej komfortnej zóny. Vďaka svojej spoľahlivosti a poctivosti musí niesť bremeno zodpovednosti za mladšieho brata, pretože rodičia sú príliš pracovne vyťažení. Začať si s charizmatickým členom kapely rozhodne nie je na jej zozname bezpečných vecí, takže sa Thomasovi snaží odolávať. City však na racionalitu kašlú, a hlavne v takom mladom veku. Sofia, Andreina spolusediaca a kamarátka, je jej opakom. Instagramová hviezda, ktorej cieľom je dotiahnuť to na Miss oveľa ďalej ako druhé miesto jej matky, je arogantná, sebavedomá a necitlivá. Život influencera však skrýva veľa nebezpečenstiev a Sofia o nich vie viac, než by jej bolo milé. Neustále tlačená matkou do bezohľadného biznisu krásy bude musieť Sofia spraviť ťažké rozhodnutia, ktoré budú mať vplyv aj na iných. Nora sa vracia z ústavu, kde bojovala so svojimi démonmi a snažila sa nájsť rešpekt voči sebe samej. Nadšene sa pridáva ako bubeníčka do Thomasovej kapely, aby zistila, že kruté žívotné rany skrývajú aj ďalší v jej okolí,

Chlapci Boris a Maroš už hádam nemôžu byť odlišnejší. Boris, ktorý na diaľku chodí s Andreou, vyrastá v ultrakonzervatívnej katolíckej rodine. Je citlivý knihomol a bojuje s vážnym tajomstvom. Maroš pochádza z rodiny, v ktorej sa kvôli zlej povahe jeho deda dedia traumy a on sám bojuje so sklonmi k agresivite. Jeho reakcia na dôležité zistenia zamotá niektorými dejovými linkami.

Sú knihy, pri ktorých sa nedá recenzia naťahovať, a táto je jednou z nich. Nelám mi srdce ma okamžite vcuclo, zomlelo, vyšťavilo ako pomaranč a vypľulo úplne emotívne zničenú. Autorka nenapísala ľahký, úsmevný román podobný tým, ktoré som kedysi čítavala ja (spomínate si na Medzi nami dievčatami? To frčalo za mojich raných teen čias.); bez príkras sa vrhá na tie najdesivejšie traumy a zážitky, ktorým tínedžeri časokrát musia čeliť. Šikana, zneužívanie, vydieranie, orientácia – v knihe toho nájdete naozaj dosť. Ako rodič sa priznávam k tomu, že ma mrazilo viac ako pri hocijakom horore. A ešte dlho bude. Bohužiaľ, príliš často vidím vo svojom okolí negatívne dopady problémov starších generácií, ktoré sa ako vytrvalá kliatba lepia na každé novonarodené dieťa; nekonečný kolobeh bolesti a ubližovania, kedy už mladšie generácie netušia, prečo sa tak vlastne správajú, pretože iba kopírujú správanie, ktoré videli doma. A ak aj vychovávate svoje dieťa s vedomím, že sa takýmto chybám chcete vyhnúť, stále nemáte vyhrané. Nikdy totiž nebudete vedieť, do akej spoločnosti sa vaše dieťa dobrovoľne alebo nútene dostane. A tento celoživotný horor chápe každý poctivý milujúci rodič. V knihe je to vykreslené veľmi realisticky.

Autorka k téme pristupuje krásne citlivo, napriek tomu to svojim hrdinom neuľahčuje a necháva ich prejsť si doslova peklom. Vďaka jej úžasnému štýlu, kedy dokázala vytvoriť päť diametrálne odlišných rozprávačov, som knihu zhltla za tri a pol hodiny. Každá postava má svoj vlastný hlas, vlastné vnímanie sveta, názory a spôsob vyjadrovania. Mne sa najviac páčilo rozprávanie Andrey – ona a moje tínedžerské ja sme toho mali najviac spoločného. Tiež som bola jednotkárka, ale narozdiel od nej som mimo školy bola väčší „mámvpažista“ – možné chyby a zlé rozhodnutia ma toľko netrápili. A znova som si uvedomila, aké som mala šťastie na dobrý kolektív na gymnáziu.

Nie je ľahké napísať knihu s toľkými postavami v hlavnej úlohe, no tu sa to podarilo. Krásne prepracované, perfektne pospájané a páčili sa mi aj odkazy na knihu Nelám mi krídla, ktoré mi celý čas šteklili zvedavosť, takže sa chystám prečítať si aj túto knihu. Myslím, že môžem s čistým svedomím vyhlásiť, že to bola jedna z najlepších a najsilnejších kníh, ktoré som v poslednej dobe čítala. Trošilinku strhávam z hodnotenia len preto, že som si pri čítaní vôbec neoddýchla a ešte aj pri písaní recenzie ma po niekoľkých dňoch stále mrazí. Áno, verím, že to bol autorkin zámer upozorniť na to, že my rodičia sme zodpovední za to, aké osobnosti z našich detí vychováme, ale kruci, ja mám teraz znova traumu z blízkej budúcnosti!

Uff, veľmi, veľmi silné a autentické. Toto treba dať do povinného čítania deckám na strednej a poriadne o tom diskutovať! Čítajte a odporúčajte ďalej!