4.5
Z Krajiny tieňov
Title: Z Krajiny tieňov
ISBN: 978-80-89968-87-9
Illustrator: Elena Vatrushkina
Page Count: 283

Na Bibliotéku som išla s realistickým cieľom priniesť si domov maximálne dve-tri knihy. Tento cieľ sa mi napočudovanie podarilo splniť a jedným z mojich skromných úlovkov bola kniha Z krajiny tieňov od Nadi Vojtekovej. Obsahuje dlhšie aj kratšie poviedky spojené ústredným motívom Krajiny tieňov. Mám rada autorky, ktoré nepíšu čistú romantiku, pretože majú triezvejší, sarkastickejší a častokrát drsnejší štýl. Platí to aj v Naďkinom prípade – jej autorský štýl mi stopercentne sadol. Poviedku dokáže krásne rozvinúť, postavy sú uveriteľné a ku knižnej dokonalosti majú ďaleko. Drobnými zvratmi v poviedkach dokáže prekvapiť. Jasné, že niektoré poviedky ma oslovili viac, no ak poviem, že „toto bola slabšia poviedka“, neznamená to vôbec, že je zlá alebo technicky horšie napísaná – len nedosiahla latku nastavenú tými najlepšími príbehmi v tejto knihe. Samostatne je každá poviedka veľmi dobrá a čítanie ma bavilo. Knihu oživujú parádne ilustrácie od Eleny Vatrushkiny a úvodné slovo od Tona Stiffela.

Poviedky v poradí, v akom sú zverejnené v knihe:

Hladné jazero
Najdlhšia poviedka v knihe, možno by sa už dalo hovoriť o novele. Rozpráva príbeh o malom chlapcovi, ktorý v lete počas kúpania stretne krásnu morskú pannu. Spomienka na ňu ho prenasleduje celé roky a jedného dňa ju stretne znova pri tom jazere. Jeho sny sa však veľmi rýchlo rozpadnú, keď sa Tom ocitne v jaskyni pod jazerom a zistí, aké má s ním morská panna skutočné plány. Jeden z najlepších textov v knihe, dlhší rozsah rozprávaniu pomohol. Autorka pekne stupňuje atmosféru, postavy sú uveriteľné a silno som hlavnému hrdinovi držala palce. Skvelý záver.

Netvor
Krátka poviedka o dievčatku a netvorovi, ktorý nemá vždy hrozivé zuby a pazúry či dlhú srsť. Pre mňa sú toto najdesivejšie námety a hoci poviedka začala dosť dobre, nakoniec ju zaraďujem skôr k tým slabším; trochu mi nebol jasný ten koniec a scéna s vlkmi – poviedka by si možno zaslúžila pár strán navyše. Atmosféra však veľmi dobre vystavaná.

Zberateľ úsmevov
Jedna z top poviedok a z tých najmrazivejších – o mladej dievčine, ktorá je sama doma a musí čeliť nebezpečnému útočníkovi. Vzhľadom na jeho fyzickú silu jej jediná nádej spočíva v chytrosti. Chválim super nápad aj spracovanie, hoci neviem, aké by to bolo realistické s tou žiletkou. Zároveň jedna z čitateľsky najuspokojivejších poviedok, pri ktorých som si neodpustila hlasné: „Áno! Tak ti treba, ty smrad!“

Dievča číslo jedna
Ďalšia z tých top vydarených poviedok. V hlavnej úlohe sú dve mladé dievčiny, obete psychopata, ktorý drží dievčatá zavreté doma a mení ich na služobníčky bez vôle a uvažovania. Nové dievča sa snaží presvedčiť tú druhú, aby ju pustila z klietky a obe ušli, kým je muž preč. Skvelo vygradované napätie vďaka tlaku každej sekundy, ktorá môže rozhodnúť o úspechu či neúspechu ich snáh. Napokon, na konci nič nie je také, ako sa zdá, a niekto bude musieť tvrdo zaplatiť. Skvelé!

Kufor
Dan, mladý chalan, cestuje vlakom a do kupé si k nemu prisadne nesympatický muž so zvláštnym kufrom. Dan neodolá a nazrie v nestráženej chvíli do kufra. To, čo tam nájde, zmení jeho život. Zaujímavá poviedka, čo sa rozuzlenia týka. Nechytila ma až tak, ako top poviedky, ale hlavný hrdina bol pekne vykreslený.

Matka
Hoci kvalitne napísaná, pre mňa najslabšia poviedka, pretože v nej prevládajú statické opisy. Taktiež mi dejovo nesadla – škoda krátkeho rozsahu. Vyznela ako intro k niečomu dlhšiemu, mne by ale viacej sadla, ak by bola rozpísaná aspoň ako novela a dynamicky vyrozprávala jednotlivé udalosti namiesto spomienkového štýlu.

Požierač
Ďalšia z top poviedok. Mrazivá atmosféra vďaka postave malého chlapca. Oceňujem výborný nápad a aj záver poviedky, na ktorý sa nedá povedať nič iné, len „karma“.

Večný paradox
Tim mešká na stretnutie s priateľmi, v ich starej klubovni ho však čaká nepríjemné prekvapenie. Mám rada časové paradoxy, ale dejovo bola pre mňa táto poviedka slabšia. Postava temného Tima ma nepresvedčila, na môj vkus sa priveľmi rozkecával.

Ruka
Veľmi krátka poviedka s odrezanou rukou a odkazom, ktorá potvrdzuje, že zvedavosť sa nevypláca. Skôr ako o príbeh ide o navodenú atmosféru.

Posol z krajiny tieňov
Príbeh o vrahovi, ktorý vo väzení zvláštnym spôsobom získa svedomie. Pútavý príbeh s uspokojivým koncom, ktorý by sme si priali aj v skutočnom živote. Chválim za realistického dozorcu, ktorý nezasiahol, aj keď podľa predpisov mal.

Knihu otvára a uzatvára poviedka s Valériou v hlavnej úlohe, ktorá sa dozvedá o existencii Krajiny tieňov a svojej zvláštnej úlohe.

Táto zbierka poviedok je zaraďovaná do hororu, no hoci som ju čítala do hlbokej noci, nevystrašila ma tak, ako sľubovala anotácia. Na to som všeobecne tvrdý oriešok a skôr to boli pre mňa napínavé príbehy so záhadnými fantastickými prvkami. Rozhodne patrí v tomto roku k tým lepším knihám – a najlepším od ženských autoriek. Ak máte tento žáner a poviedky radi, určite knihu neprehliadnite.

Recenzia od Lord of Books tu.