4.0
    4.5
Mafiánska poprava?
Title: Mafiánska poprava?
ISBN: 978-80-551-6663-6
Page Count: 415

Krimi knihu som nečítala už celé roky. Ešte niekedy pred pätnástimi rokmi som sa pustila do severského autora, ktorý bol vtedy strašne v kurze a prepisoval históriu literatúry, ale nedokázala som dočítať ani prvý diel. Dodnes mi v čítačke svieti 50% a irituje ma to. Kniha bola príliš pochmúrna, až nechutná na môj vkus. Rovnako som sa v tej dobe nútila do Karikovej knihy v Tieni mafie a jej pokračovaní. Nesadlo mi to ani trochu, preto som po knihe od Petra Šlosera siahala s obavami, že čo ma čaká.

Príbeh knihy Mafiánska poprava? začína explóziou trhaviny v aute podnikateľa Imricha Takácsa. Aj vrabce na opačnom konci republiky si čoskoro začnú štebotať, že smrť podnikateľa zariadili bratia Diňovci, miestni výpalníci, pretože Takács ako jediný sa im pred rokmi postavil a odmietol im platiť. Lenže Diňovci majú alibi. Nová ministerka spravodlivosti zriadi špeciálny tím, ktorý má odhaliť vraha a dostať ho za mreže. Ibaže niektoré politické a podnikateľské skupiny netúžia po tom, aby sa prípad úspešne uzavrel. Vyšetrovateľov čaká náročná úloha.

Mafiánska poprava? je prvou zo sérií detektívok od Petra Šlosera a okamžite ma vtiahla do deja. Kniha má vyše štyristo strán, ale prečítala som ju celú v priebehu jedného poobedia. Konečne po dlhom čase príbeh, ktorý som nevedela pustiť z ruky. Zhrniem plusy:

• Dobre vystavaný dej – fakty sa odhaľujú postupne a držia tak celý čas čitateľovu pozornosť;
  • Krátke, dynamické kapitoly, v ktorých je pekne skombinovaný dej s detailami práce vyšetrovateľov;
  • Kniha poukazuje na prepojenie polície na politikov a mafiu, o čom sa všeobecne vie, no je problém s tým niečo spraviť. Čítanie to nie je príjemné a človeka to často naštve, ale našťastie sú medzi policajtmi stále tí správni ľudia;
  • Pestré postavy – bolo ich v knihe celkom dosť, ale nemala som žiadny problém s prehľadom. Nájdeme tu mladých, ešte neostrieľaných policajtov, ale aj takých, ktorí sa už pred výsluhovým dôchodkom chcú len niekam zašiť a nič neriešiť. Veľké plus dávam za ženské postavy – ministerka a jej sestra sú silné ženy, ktoré si nenechajú skákať po hlave. Takú ministerku by si Vnútro zaslúžilo aj teraz, hoci sa obávam, že by v kresle dlho nevydržala (ehm, lobing, ehm);
  • Náhľad aj do uvažovania a konania kriminálnikov, takže sa z príbehu stáva napínavá šachová partia vyšetrovacieho tímu proti páchateľom;
  • Autorov chytľavý rozprávačský štýl;
  • Prekvapivý záver – tušila som, že páchateľom bude niekto iný, ale úplne presne som ho netrafila;
  • Ako bonus dostane čitateľ možnosť uvažovať, ktorými skutočnými osobami boli postavy inšpirované. Jasné, autor knihu napísal tak, že vystopovať realitu je pre laika nemožné, ale niektoré prvky si, bohužiaľ, my, čo sledujeme dianie pravidelne, uvedomíme.

Tak ako je pre moje recenzie zvykom, uvažujem aj nad detailami, ktoré neboli dotiahnuté. Prekvapivo som však žiadne zásadné veci neodhalila. Teraz mi vyskočí v hlave len tá jedna hlúposť, že akési číslo nebolo vypísané slovom (profesionálna deformácia korektora nikdy nespí!). A ešte premýšľam nad tým, či niektoré stretnutia opisované v knihe neboli príliš krátke z časového hľadiska – predsa len, málokedy sa v živote stane, že idete na pracovné stretnutie alebo na kávu s politikom a zdržíte sa iba tri-štyri minúty. Možno by to chcelo trochu zdôrazniť plynutie času, ale nepoznačila som si konkrétny prípad, takže to vravím s veľkou rezervou. Celkovo mi však kniha sadla perfektne, až som bola sama prekvapená.

Dobré hodnotenia nedávam často, ale Mafiánska poprava? si ho odo mňa zaslúži. Bolo to napínavé čítanie a oveľa mrazivejšie ako nejaké škandinávske krimi, pretože zachytáva naše prostredie, ktoré veľmi dobre poznáme. Kniha už s odporúčaním poputovala aj k mojim rodičom a ak práve rozmýšľate nad tým, čo si zohnať na čítanie, skúste prvú „šloserovku“. Je veľká pravdepodobnosť, že vás bude baviť, aj keď krimi nie je váš preferovaný žáner. Ja som sa už celé roky neodtrhla od fantasy a sci-fi, a toto bola výborná zmena žánru. Teším sa na druhý prípad!