5.0
Svedectvo o živote v KĽDR
Title: Svedectvo o živote v KĽDR
ISBN: 978-80-7422-825-4
Illustrator: Myokard
Page Count: 263

Dystopické knihy majú mnohí z nás radi. Jedným z dôvodov môže byť aj to, že čítať o zmenenom, drsnom svete v pohodlí vyspelej civilizácie má svoje špecifické čaro. Ako dobre, že sa to nedeje nám a že o tom len čítame, môžeme si pomyslieť. Nie všade na svete sa však ľudia majú tak dobre ako my. Tvrdý boj o život zažívajú mnohí a v Kórejskej ľudovodemokratickej republike (alias Severnej Kórei) tento boj až príliš pripomína svety, v ktorých bojujú o život postavy z dystopických filmov a kníh.

KĽDR je komunistická diktatúra, považovaná za najuzavretejšiu krajinu sveta, ktorá tvrdou indoktrináciou desaťročia bojuje proti kapitalizmu na čele so Spojenými štátmi americkými. Chcete vidieť Orwellovu knihu 1984 v praxi? Nech sa páči, KĽDR je dokonalým príkladom. Veľký Vodca vás sleduje. Rozhoduje o všetkom v živote Severokórejčanov – počnúc ich zamestnaním, výberom manžela či manželky, až po množstvo zjedených porcií denne. Asi každý vzdelaný človek o KĽDR vie, lenže povedať, že je to politicky, ekonomicky a demograficky najizolovanejší štát sveta, je dosť vágne. Sú to práve tie každodenné detaily, ktoré tvoria realitu Severokórejčanov a ktoré nám môžu ukázať lepší obraz toho, čo sa tam deje. Nina Špitálniková sa štúdiu života v KĽDR venuje už pár rokov a na túto tému jej vyšlo niekoľko kníh. Mne sa do rúk dostalo Svedectvo o živote v KĽDR po tom, ako kniha obišla časť rodiny. Miestami to bolo veru drsné čítanie.

Kniha obsahuje prepisy siedmich rozhovorov, resp. ich častí – Nina vyspovedala Severokórejčanov, ktorým sa podarilo utiecť z krajiny a pred režimom. Každý z nich pochádza z inej spoločenskej vrstvy a z iného rodinného zázemia:

Profesorka
Príbeh ženy z dobrej spoločenskej vrstvy, ktorá učila na základnej aj strednej škole. Prezradí čitateľovi, ako funguje indoktrinácia od útleho detstva, ako sa navzájom vnímajú jednotlivé vrstvy a ako sa zmenil jej život, keď manžela zatkli pre nelegálne obchodovanie.

Robotník, šmelinár
Tento muž pochádzal z nižšej robotníckej triedy a prezradil, ako sa mu podarilo zlepšiť si život šmelinárstvom. Priblíži čitateľom život na vojne (v KĽDR je pre mužov povinný 10-ročný vojenský výcvik), ako sa prideľuje práca a s akými tovarmi sa na čiernom trhu najlepšie obchoduje.

Prevádzač
Muž z chudobnej pohraničnej oblasti, z najnižšej spoločenskej vrstvy. Opisuje tvrdé detstvo, ťažký život poľnohospodárov a ako funguje prevádzačstvo v Severnej Kórei.

Vysokoškoláčka
Mladá žena z najvyššej vrstvy, ktorá mala šťastie a narodila sa v dobrej rodine. Vďaka tomu mohla študovať na vysokej škole. Prezradila, ako zakázané filmy a trendy prenikajú medzi mladých a ako vnímala spolužiakov a ľudí, ktorí boli z nižších vrstiev.

Feministka
Pre mňa asi najťažšie čítanie o tom, ako relatívne spokojnú mladú dievčinu zlomilo neustále zneužívanie a znásilňovanie počas povinnej vojenskej služby (pre ženy je to až 6 rokov vojenčiny!). Vo velení totiž ženy nemajú miesto, všetko riadia muži. Drsné, veľmi drsné.

Vodič
V KĽDR šoféruje len pár vyvolených – sú to profesionálni vodiči pre vysokopostavených vládnych predstaviteľov. Dozviete sa, prečo to trvá až dva roky absolvovať vodičský kurz, ako fungujú nočné bary a aké nebezpečenstvá hrozia šoférom z povolania.

Dôchodkyňa
Príbeh starej panej, ktorá zažila okupáciu Kórey Japoncami a nástup nového režimu. Jej rozprávanie naznačí, ako sa indoktrinácia postupne stala súčasťou života, čo zažívali počas hladomoru a ako starší ľudia vnímajú Vodcu a zmeny v KĽDR.

Kniha necháva čitateľa nazrieť hlboko do súkromného života jednotlivých ľudí a nevyhýba sa skutočne ťažkým témam. Dozvedela som sa množstvo detailov a veľakrát ma z rozhovorov mrazilo. Toto by malo byť povinné čítanie – a nielen do škôl. My sme tu, v takzvanom vyspelom svete, takí rozmaznaní a zhýčkaní pohodlím, že si mnohokrát vymýšľame hlúpe konflikty a problémy (negeneralizujem, hovorím o tom, čo som odpozorovala a zažila). Nevieme byť vďační za obyčajné veci. Severokórejčania sú tak neskutočne ničení režimom; mnohí si to vymývanie mozgov ani neuvedomujú. Častokrát bojujú o holý život. V porovnaní s nimi si žijeme takmer v utópii a vôbec si to nevážime.

Ku knihe ešte dodám, že sa prepísané časti rozhovorov čítajú ľahko a rýchlo. Text dopĺňajú poznámky pod čiarou plné zaujímavostí. Napriek tomu, že je kniha nabitá informáciami, brala by som tie rozhovory aj dlhšie – kľudne mohla mať aj o dvesto-tristo strán viac a určite by som si ju užila rovnako. Mám totiž stále veľa otázok o živote v KĽDR, takže je dosť možné, že budem pokračovať v čítaní podobných diel. Knihu oživujú skvelé ilustrácie – páči sa mi, že sú ladené do mojej obľúbenej červenej farby. Dodáva to knihe na expresivite. Mohla by byť zaujímavým čítaním aj pre autorov, ktorí tvoria dystopické svety a rôzne silné ideológie, s ktorými sa ich postavy musia boriť. Pretože ako sa vraví, najlepšia inšpirácia je v skutočnom živote, však? Hoci v tomto prípade je ten život tvrdý, zlý a šedý.

Výborné čítanie, odporúčam.