Hellraiser – Hororová klasika z temných dimenzií - Vydavateľstvo Príbeh
Hellraiser – Hororová klasika z temných dimenzií

Čitateľské portfólio by malo byť pestré ako obsah bombastických akcií na všemožný tovar v supermarketoch. Raz za čas sa mi máli a zo svojej ulity, olepenej žánrom sci-fi, históriou či populárno náučnou literatúrou, musím siahnuť aj do temných regálov. Na Anime Show 2024 som sa pristavil pri stánku vydavateľstva Carcosa, nechal sa omámiť ich zápalom pre literatúru a uchmatol si Hellraisera – kultové dielo od majstra hororu, Clive-a Barkera.

Hellraiser
Title: Hellraiser
ISBN: 9788088243519
Page Count: 128
Edition: Hellraiser
Series Number: 1
Značka:

Kniha je to veru útla. Už len podľa rozsahu (128 strán) musí byť človeku jasné, že sa nebude chodiť okolo horúcej kaše. Novela bola predlohou ku rovnomennému filmu (1987), ktorý si režíroval sám autor. S vizualizáciou teda problémy nebudú a môže sa ísť na to.

Už prvé strany dokazujú, na akú atmosféru sa má čitateľ pripraviť a koľko nefalšovaného hororu očakávať. Aj keď sa hororových kníh vnútorne nebojím, nevidím v nich nič čo by ma mohlo vydesiť, oceňujem ich cit pre atmosféru, akciu a často silný psychologický podtón. Hellraiser viac menej spĺňa všetky moje nepísané kritériá. Vytvára svet, v ktorom aj naďalej funguje mágia zahalená drapériou temnoty a to je dobré.

Konfrontácia fantastiky s obyčajnými ľuďmi funguje – dovolí im snívať o tých najslastnejších rozkošiach a zároveň sa nebojí kresliť krvavé obrazy, ktoré idú často za hranice všednosti žánru. Obrazová stránka textu je ale len polovicou úspechu. Oveľa viac ako sadomasochistickú extrémnosť, krvavosť a nechutnosť zaujme psychologický rozklad postáv. Tie sa ako marionety na pódiu nechávajú unášať víziami vlastných túžob a úplne bez ostychu vykračujú zo štandardov spoločnosti. Barker ich napísal ozaj vkusne. Aj keď horor treba čítať s rezervou, Hellraiser do istej miery odzrkadľuje morálku a hodnotové nastavenia spoločnosti, no samozrejme silne extrapolované. Autor nepriamo naráža na prehnanú chuť po moci, neveru alebo chladnokrvnú nenávisť.

Uprostred príbehu stoja ale nadprirodzené entity – Cenobiti. Práve oni ovládajú každú bábku v príbehu a skrývajú u seba poklad – možnosť poskytnúť človeku dar nekonečnej rozkoše. Ale ako existuje vo svete tenká hranica medzi láskou nenávisťou, rozkošou a bolesťou, rovnako tak aj medzi stopážou scén s Cenobitmi, kedy v príbehu reálne vystupujú a kedy nie. A to je možno škoda. Ich existencia je plná mystiky, záhady, no čitateľovi sa o nich veľa nedozvie. A mne to bolo trochu ľúto.

Summa Summarum

Hellraiser je skvelá hororová oddychovka, ktorá sa dá zhltnúť na jedno posedenie. Má v sebe priamočiarosť, ale aj skrytú hĺbku a nebojí sa z ľudí robiť skutočný morálny odpad. Ak si o dnešnom svete nerobíte ilúzie, Hellraiser je niečo pre vás.

jemiplano

Aj keď mám síce milión záľub, no patrí medzi ne hlavne snaha pridať do bežného dňa aspoň do dve-tri hodinky navyše.
Ak sa mi to podarí, už sa ma nezbavíte.