Votrelci v našich hlavách

Votrelci v našich hlavách

Vyčisti si zuby! Ještě jednou! To je málo! Ty bakterie se množí každou vteřinu! Učitel Petr žije s obsedantně-kompulzivní poruchou, vetřelcem v jeho hlavě. Chvilková úleva je střídána nesnesitelnou úzkostí a frustrací. Trpí nejen Petr, ale i jeho okolí, které mnohdy netuší, co prožívá. Těm z vás, kteří tento hlas znáte, chci říct: Netrpíte sami. Někde na světě existuje minimálně jeden další člověk, který si také myje ruce pětkrát za sebou, který se také bojí Slunce, bakterií, kouře nebo třeba aspartamu.

Vetřelci v našich hlavách
Title: Vetřelci v našich hlavách
ISBN: 999-00-038-8298-1
Page Count: 80
Format: ebook
Kategória:

Dostala sa mi do rúk kniha vo forme ebooku, ktorá bola napísaná netradičným spôsobom. Keďže kniha sa venuje problematike obsesívno-kompulzívnej poruchy (ďalej už len OCD) a patrí medzi témy, ktoré sú môjmu srdcu blízke a o ktorých sa chcem dozvedieť čo najviac vecí, bola som rada za možnosť prečítať si práve túto knihu. Kniha má len necelých 80 strán a je písaná vo forme dialógov. Nebolo to niečo, čo by ma zastavilo. Ba naopak! bola som zvedavá, ako sa s tým autor popasuje a či bude vedieť vo mne prejaviť nejaké emócie.

Kniha sa mi už od začiatku čítala veľmi ľahko. Dá sa hovoriť, že to je malá čerešnička na torte, ktorú čitateľ zvládne prečítať na jedno posedenie. Hlavná postava, učiteľ Peter, ktorý sa musel vyporiadavať s každodenným bojom s vnútorným hlasom vo svojej hlave, mi prirástol k srdcu. Bolo pre mňa zaujímavé čítať spoločný boj medzi ním a vnútorným votrelcom, ktorý mu dával chvíľku pre seba len v okamihu spánku, ako spoločne prežívajú krok za krokom.

V knihe som mala možnosť nahliadnuť do obyčajných dní mladého učiteľa, ktorý sa musel so svojím votrelcom v hlave vysporiadávať pri každej bežnej príležitosti. Bolo zaujímavé vidieť dialógy, ktoré spoločne viedli pri umývaní zubov, príprave dokonale vyzerajúcich raňajok alebo pri ceste do školy. Niektoré pasáže boli pre mňa komické, dokázali ma rozosmiať. Ale na jednej strane si človek povie, že to je smutná vec, ak sa s podobnymi vecami musí človek zapodievať väčšinu času svojho dňa.

Myslím si, že kniha dáva dobrý príklad, ako to vyzerá u človeka s OCD. Pre niekoho obyčajné kroky po ulici, pri ktorých sa ani nepozastaví nad tým, či sa na zemi nachádzajú čiary, kocky alebo trojuholníky, znamenajú pre človeka s OCD veľký boj.

Musím povedať, že knihy, ktoré sa venujú problematike psychických ochorení, si u mňa získali čestné miesto. Prečo? Pretože je pre mňa nesmierne dôležité dozvedieť sa, ako ľudská myseľ dokáže pracovať. A práve tieto knihy ma často nútia k tomu, aby som si uvedomila jednu vec. Pri pohľade na človeka, ktorý stojí pred tebou, nikdy nevieš odhadnúť, čo sa nachádza v jeho hlave.

Jediná vec, ktorú by som mohla knihe vytknúť, je pasáž s najlepšou kamarátkou Petra, ktorej sa prihodila napokon rovnaká vec. Na základe vlastného votrelca v hlave urobila veci, ktoré by v živote neurobila. Ale tento menší detail je len názor čitateľa. Myslím si, že

Pár slov na záver:

Rada by som poďakovala autorovi za možnosť prečítať si knihu v rámci spolupráce. Kniha ma zaujala v mnohých ohľadoch a rozhodne som rada, že som mala príležitosť do nej nahliadnúť.