Published: 27.8.2021
Page Count: 352
Format: Paperback
Edition: 1
Series Number: 1
Kategória:
„Sú len dva spôsoby, ako sa stať nesmrteľnou – narodíš sa ako bohyňa alebo sa staneš príšerou. My sme to druhé.“ Večný život sa stal ich prekliatím. Keď všetkými obávaná Morena zachráni svoju sestru Vesnu pred popravou, prvý raz za celé veky má nádej na zlomenie kliatby. Na prahu dospelosti ich totiž uväznili vo svete živých. Morena sa stala nesmrteľnou a Vesna uviazla v beznádejnom kolobehu – vždy v najkratší deň roka umrie a následne…

Slovenská autorka Vladimíra Šebová prišla, aby nám ukázala svet, aký pozná len málokto z nás, hoci je súčasťou našej histórie. Slovanská mytológia je pre mnohých záhadou a nevedia o nej ani zďaleka toľko ako napríklad o gréckej, či severskej, no práve vďaka sérii, začínajúcej Dcérou zimy, sa o nej môžeme dozvedieť viac.

Na prvej a poslednej dvojstrane sa nachádza nádherná mapka Javu, teda sveta živých a miest, ktoré sú dôležitou súčasťou života a cesty našich postáv.

Prirodzene, nejde o nijakú encyklopédiu dávno zabudnutých bohov a bohýň, no v jej prvej knihe sa stretávame s Morenou – bohyňou zimy a smrti, Vesnou – bohyňou jari, života a mladosti a napokon aj s Velesom – bohom smrti a pánom podsvetia, známeho aj ako Nav.

Prvé dve postavy nás sprevádzajú dejom ako dve sestry, ktoré sú ako dva protiklady. Čierna a biela. Srdce a rozum. Život a smrť. Líšia sa od seba nielen výzorom, ale aj povahami. Zatiaľ čo Vesna predstavuje žiariace slniečko s večne dobrou náladou, uvažujúce prevažne srdcom, Morena je opatrnejšia a dáva si pozor na všetkých a všetko okolo nej a jej milovanej sestry.

Veľká časť knihy je rozdelená do dvoch časových úsekov, ktoré sa striedajú. Roky 1187 a 1775 nám ukazujú rôzne periódy ich života a ukazujú príbeh, ako sa z dvoch obyčajných smrteľníčok stali bohyne. Vesna sa narodí a ako sedemnásťročná zomrie v najkrajší deň svojho života. Morena je nesmrteľná a každých sedemnásť rokov sa ju pokúša zachrániť a zbaviť kliatby, ktorá na ne bola uvalená v dávnej minulosti a o ktorej sa postupom času dozvieme viac. Trochu mi prekážali flashbacky, pretože keď som si knihu po dočítaní spätne prelistovala, mala som pocit, že príbeh by dával zmysel aj v chronologickom poradí, no autorka si zvolila túto variantu, a tak som sa cez ňu musela nejako prekúsnuť.

Príbeh ako taký som si naozaj užila, hoci po perfektnom prológu nasledovalo pár kapitol, v ktorých sa dve hlavné postavy iba rozprávali o všetkom a ničom zároveň, no tie boli potrebné, aby sme sa lepšie oboznámili s už spomínanou kliatbou a povahami oboch dievčat. Neskôr to ale začalo naberať na obrátkach a finálne plot twisty boli naozaj úžasné.

Morenu a Vesnu sprevádzali ďalšie postavy ako napríklad Jadwiga, Andrei, Milton, Erik a princ Ivan. Niektorí s nimi pobudli dlhšie, iní iba niekoľko kapitol, a keď naplnili svoj osud tým, čo bolo potrebné, vzdialili sa od našich hlavných predstaviteliek. Navzájom sa všetci krásne dopĺňali a závisle jeden od druhého viedli k vytvoreniu prítomnosti, ktorú som spoznala v posledných kapitolách.

V priebehu deja sme sa mohli zoznámiť s rôznymi mýtickými bytosťami, o ktorých existencii som nemala ani tušenie. Keď lesné víly spievajú, nie je dobré nasledovať ich hlas, pretože nikdy nevieme, či nás chcú priviesť k pokladu alebo odviesť k Velesovi do podsvetia.

Ďalšia vec, ktorá mne osobne chýbala, a preto ju vytýkam, je nedostatok opisov Moreninho vnútra. Ako sa asi cítila, keď prišla o dôležitú osobu jej smrteľného života? Aké pre ňu bolo, keď sa ukrývala pred svetom, aby svojej sestre zaručila lepší život? V roku 1775 som ani nečakala, že by sa k tejto udalosti mohla vrátiť, pretože ubehlo priveľa času, no prinajmenšom v čase, keď sa ukrývala pri čarodejnici, sa občas mohla hnevať.

Každopádne, ako som už povedala, príbeh samotný naozaj nebol zlý, hoci mi v ňom osobne prekážalo hneď niekoľko vecí. Kapitoly často končili bez vysvetlenia a skôr pripomínali poslednú vetu vo filme predtým, ako sa spustí nekonečná reklama. Dúfala som, že o pár strán sa o všetkom dozviem, lenže niekedy trvalo viac ako len pár strán, kým sa postavy rozhodli čitateľov oboznámiť so svojím konaním.

Napriek pár nedostatkom som na túto sériu nezanevrela a moju zbierku už nejaký čas tvorí jej pokračovanie, ktoré sa mi naozaj páčilo a určite sa k nim pridá aj tretia kniha Piesne troch svetov. Jav, Nav a Prav nám ešte majú čo ponúknuť a ja sa teším na objavenie všetkého nepoznaného.

WilaFox

Mladá vášnivá čitateľka s veľkým snom.
Milovníčka kníh, seriálov a hudby s hlavou neustále v oblakoch.