ISBN: 80-7193-399-1
Žáner:
Illustrator: Boris Vallejo
Published: 2015
Page Count: 295
Edition: 3.

Poznáte spisovateľa Roberta E. Howarda? Že vám to meno nič nehovorí? A čo takto postavy Solomon Kane? Barbar Conan? Pri týchto menách už isto mnohí prikývnu – minimálne Conan je známy vďaka kultovým filmom s Arnoldom Schwarzeneggerom. A práve Robert E. Howard je ten spisovateľ, ktorý tieto postavy vytvoril vo svojich príbehoch a je považovaný za zakladateľa subžánru sword & sorcery.

Kniha Tygři moře od vydavateľstva Laser prináša niekoľko Howardových poviedok, z ktorých všetky okrem jednej sa odohrávajú v časoch, kedy väčšinu Európy ovládala Rímska ríša a keď sa o severné oblasti bili medzi sebou rôzne kmene ako Kelti, Briti či Galovia. Ide naozaj o klasické sword & sorcery príbehy (pričom toho „sword“ je tam trochu viac). Poviedky boli napísané na začiatku 20. storočia, ale vďaka modernému českému prekladu to pri čítaní nie je vôbec cítiť. Žiadna z poviedok sa nestratí medzi dielami súčasných spisovateľov.

Jednotlivé poviedky majú niekoľko spoločných znakov. V prvom rade je jasne stanovená čiara medzi hlavnými – kladnými hrdinami a ich nepriateľmi. Tí, ktorým by mal čitateľ fandiť, sú opisovaní ako urastení, charizmatickí muži (v tejto zbierke ženu v hlavnej úlohe nenájdete), už na pohľad pôsobia ako cnostní a chytrí; alebo ak aj majú nejaké horšie vlastnosti, nikdy to nie je na škodu, a vlastne to ani nie je dôležité. Nepriatelia sú buď škaredí, zakrpatení alebo ich správanie má primárne v čitateľovi vzbudzovať nesympatie. Mohla by som povedať, že istá naivita pri opise by sa dala očakávať vzhľadom na to, že poviedky už majú takmer sto rokov, ale skôr než vtedajšiemu literárnemu prúdu by som to pripísala autorovmu veku. Veľa svojich poviedok publikoval medzi 20. a 30. rokom života. Bohužiaľ, Robert E. Howard zomrel veľmi mladý – vo veku 30 rokov, po tom, ako spáchal samovraždu, takže sa nikdy nedozvieme, ako by sa vyvíjali jeho postavy neskôr.

Práve jeho mladosti pripisujem to, že psychologizácia postáv nie je nejako extra hlboká. Autor síce opisuje svojich hlavných hrdinov výlučne pozitívne, no napríklad Cormac, ktorý sa zjavuje vo viacerých poviedkach Tygrov moře, nie je nakoniec až taký chytrý, ako o ňom autor v texte tvrdí. Veľmi ľahko sa nechá nachytať nepriateľom a častokrát sa z nebezpečnej situácie dostane skôr vďaka náhode (deus ex machina), ako vďaka vlastnému mozgu.

Ďalším spoločným znakom poviedok je konflikt a nazeranie naň. Všetko sa točí v bludnom kruhu krvnej pomsty. Chlapi stále vykrikujú o zbraniach lačniacich po krvi a o tom, ako im treba dopriať poriadny boj. Jedna skupina unesie ženu, druhá im ide po krku. Po tom, ako druhá skupina úspešne oslobodí ženu, prvá im ide po krku, lebo… no, proste z princípu. Čokoľvek iné by bolo považované za slabosť. Možno niekomu toto neustále opakovanie mačo princípov bude liezť mierne na nervy, ale nemalo to zásadný vplyv na čítanie. Vzhľadom na obdobie, v ktorom sa príbehy odohrávajú, som to brala ako fakt.

Robert E. Howard, author of Conan The Barbarian - iFunny | Warrior quotes, Conan the barbarian, Amazing inspirational quotes

Poviedky (okrem Lidé stínu) sú akčné, dobrodružné príbehy, v ktorých treba niečo od nepriateľa získať a prežiť pri tom v zdraví, alebo aspoň udržať pri živote väčšinu posádky. Howard má ľahký, svižný štýl, ktorý sa celkom dobre číta. Nenájdete v nich prílišné filozofovanie ani pokojné pasáže, kde by sa nič významné nedialo. Kniha je aj svojou veľkosťou ideálna na oddychové čítanie niekde pri jazere alebo cestou v MHDčke (hoci treba rátať s tým, že niektorí konzervatívnejší spolucestujúci by asi na vás kvôli obálke mohli hádzať pobúrené pohľady).

Drobnosť, ktorá mi trochu prekážala, boli príliš podobné mená postáv, takže občas som z nich bola zmätená – a to sa mi nestalo už celé roky. Pomohlo mi, keď som si spätne prešla jednotlivé poviedky a pripomenula som si, o čom boli a kto bol hlavný hrdina. A ešte jedna vec mi prekážala, keďže sa vyskytovala takmer v každej poviedke – hrdinovia sa prirovnávajú k panterom a tigrom, ale poznali vôbec kmene tie zvieratá? Hlavne panter sa spomína na niekoľkých miestach, ale ako mohli nejakí Piktovia alebo Galovia vedieť o zvierati, ktoré žije v Južnej Amerike, na kontinente, o ktorom ľudstvo netušilo ešte celé stáročia neskôr? Ak by to naozaj autor nespomínal každú chvíľu, tak by som nad tým mavla rukou, ale takto mi to už trochu liezlo na nervy.

Až na spomenuté drobné pokĺznutia ide vcelku o zaujímavé čítanie. Mocní bojovníci, trocha mágie a záhad, dobrodružstvo a plynulý štýl autora bez zbytočného explicitného opisovania drsných scén, ktoré je dnes také populárne. Fanúšikom fantasy odporúčam vyskúšať a ak preferujete v žánri fantasy práve klasické swordsword & sorcery, tak pre vás priam povinné čítanie.

Poviedky v zbierke Tygři moře:

Temný muž
Stretávame sa s Turloghom, vyhnancom zo svojho kmeňa, ktorý sa pokúsi zachrániť unesenú princeznú. Socha Temného muža, starého piktského boha, mu nečakane pomôže.

Bohové Bal-Sagothu
Dlhšia poviedka, v ktorej sa Turlogh a jeho nedobrovoľný spojenec Sas Athelstane po stroskotaní lode dostanú na ostrov, na ktorom dožívajú zvyšky tajomnej rasy. Hrdinovia sa zapletú do politického boja medzi šamanom Gothanom a Brunhildou, bývalou vládkyňou ostrova.

Lidé stínu
Jediná poviedka rozprávaná v prvej osobe; posledný preživší zo skupiny rímskych vojakov sa stretáva s Branom Mac Mornom, legendárnym náčelníkom Piktov, posledným z čistokrvných. Piktský šaman vyrozpráva históriu ľudí.

Ztracena rasa
Cororuc zachráni vlka pred ľuďmi – vo vlčej koži sa však skrýva Pikt a hlavný hrdina poviedky čoskoro zistí, ako mu takéto drobné milosrdenstvo pomôže.

Aššurbanipalův plamen
Jediná z poviedok odohrávajúca sa mimo Británie a severných ostrovov a v modernejších dobách. Atmosféra poviedky pripomína filmy o Indianovi Jonesovi: Američan Steve Clarney a jeho spoločník Afgánec Jar Ali pátrajú v púšti po legendárnom drahokame. Kryštál je však prekliaty a každého, kto sa ho pokúsi odniesť, postihne strašný trest.

Svatyně odpornosti
Prvá poviedka s Cormacom a Wulfherem v hlavnej úlohe. Spolu so svojimi mužmi narazia na zvláštnu svätyňu, v ktorej sídli divný kult a ešte divnejšie tvory.

Meče Severního moře