Jeskyně zatracených

Jeskyně zatracených

Vzrušujúci debut Caitlin Starling s intenzitou a napätím Marťana a Gravitácie a plíživou atmosférou Anihilácie. Hlavnú hrdinku románu, ktorého dej sa odovzdáva na kolonizovanej planéte Cassandra-V, je mladá speleologička Gyre Priceová, ktorá sa púšťa do strašidelnej psychologickej a emocionálnej hry o holé prežitie. Keď sa Gyre dostala na túto expedíciu, myslela si, že bude mapovať nerastné ložiská a jej najväčším problémom budú zrútené podzemné jaskyne. Očakávala, že dostane skúsený tím, ktorý na ňu bude z povrchovej základne dávať pozor. Napovedala o tom aj tučná odmena, vďaka ktorej Gyre verila, že bude môcť z tej bohom zabudnutej planéty vypadnúť a konečne nájsť svoju matku, ktorá pred rokmi zmizla nevedno kam. Lenže miesto toho dostala tajomnú a odmeranú Em, ktorá nevidí nič zlé na tom, keď do svojej zverenkyne v mene „hladkého priebehu expedicie“ násilím napumpuje drogy. Navyše, stratená a dezorientovaná Gyre si začne všímať drobné nezrovnalosti v podobe chýbajúcich zásob a nečakaných zmien v trase. A k tomu ten zvláštny pocit, že ju v temnote jaskýň niekto sleduje…

Jeskyně zatracených
Title: Jeskyně zatracených
Page Count: 394
Edition: 1

Knihu som začala čítať v spoločnom čítaní s Baškou, kedy som nevedela, do čoho idem. Sci-fi je žáner, ktorému sa vyhýbam ale sem tam sa naše cesty pretnú a v tomto prípade som bola nesmierne rada, že sa to stalo. Kniha ma vtiahla okamžite do deja a čítanie som si užívala.

Štýl autorky je príjemný, od začiatku dokáže udržať čitateľa v napätí. Rovnako musím povedať, že sa jej podarilo udržať atmosféru. Prekvapilo ma, že v knihe sa nachádzajú len dve postavy. Myslím si, že vyskladať zaujímavý príbeh len na základe dvoch postáv, ktoré dokonca nie sú ani v rovnaký čas na rovnakom mieste, je nesmierne náročné. Ale podľa môjho osobného názoru sa to autorke bravúrne podarilo.

V knihe máme možnosť sledovať expedíciu Gyre Priceovej, ktorá sa tak povediac na miesto dostala menším podvodom. Túžba získať peniaze, opustiť planétu a nájsť stratenú matku, o ktorej celé roky nič nevie, bola dostatočne silná k tomu, aby sa prihlásila na expedíciu. Očakávala silný tím podpory. Ale na jej prekvapenie bola len jedna osoba, ktorá dávala na ňu pozor. Navigovala ju, zodpovedala za mnoho vecí.

Gyre je po celý čas “uväznená” v špeciálnom obleku. O normálnom jedle môže len snívať. Všetky jedlá sú v podobe výživnej hmoty, ktorá sa jej do tela dostáva cez špeciálne “hadičky”. Bolo pre mňa zaujímavé zistiť, že pred expedíciou musela absolvovať chirurgické zákroky k tomu, aby bol prísun živím jednoduchší. Už len pomyslieť, že sa nemohla dotknúť tváre ani žiadnej inej časti tela, pretože bola po celý ten čas v skafandri, bol zaujímavý.

Vedela som, že pri podobnom príbehu bude dôležité nastavenie atmosféry. A v tejto knihe išlo všetko bravúrne. Niekedy som mala pocit, že jaskyne prehľadávam s hlavnou hrdinkou. Inokedy som mala pocit, že mi niekto dýcha na chrbát. Bolo pre mňa nesmeirne zaujímavé vidieť postavu, ktorá sa nachádzala na opustenom, tmavom mieste úplne sama, odkázaná na pomoc len jednej osoby, o ktorej nevedela takmer nič. A k tomu všetkému sa tá osoba (Em) javila ako veľký tajnostkár, ktorý nechce nič prezradiť a povedať. Dokonca bolo zaujímavé, ako aj napriek nesúhlasu Gyre jej podala medikácie na upokojenie. Gyre bola odovzdaná niekomu, kto nemal problém ovládnuť jej telo.

V deji by som osobne len s ťažkosťami hľadala hluché miesto. Vážne sa mi páčilo, že napätie sa stupňovalo a stupňovalo. Ak sa nejaká vec vyriešila, prišla ďalšia. Rovnako bolo zaujímavé sledovať aj rozhovory medzi postavami. Posun, vývoj ich vzťahu. Kedy z nedôvery a tajomnstiev pomaly vznikalo priateľstvo. Ale aj to priateľstvo malo temnejšie stránky a nebolo jednoduché veriť jedna druhej. A už určite nie v momente, ak obidve niečo schovávajú.

Ale predsa len by som našla v knihe jedno negatívum. Ako som spomínala aj ten vývoj postáv bol nesmierne dôležitý a skvelo zvládnutý. Bola ale škoda, že vzťah medzi dvoma hrdinkami dospel do takého štádia, kedy sa nesmierne uponáhľal, trocha pritlačil na pílu a vznikla romantická linka. Vôbec by mi nevadilo, ak by sa medzi hlavnými hrdinkami odohrala romantická linka. Predsa len pre Gyre, ktorá postupne začala Em veriť, v ktorej videla svoju jedinú nádej na záchranu a návrat domov, bolo prirodzené, že si k Em vybudovala silné puto a dokonca aj premýšľala nad možným vzťahom. Ale keď sa ich cesty na konci konečne preťali a stretli sa zoči-voči, hodili sa do náručia a to mi prišlo už trocha sílené. Možno ak chcela autorka spracovať aj tento fakt do knihy, mohla niečo budovať skôr a nevyzerala by situácia ako prvoplánová. Ale nie je to negatívum, ktoré by zmenilo na knihu moje hodnotenie.

Recenziu od Bašky si môžete prečítať tu