Legendy & latéčka (Legends & Lattes)
Title: Legendy & latéčka (Legends & Lattes)
ISBN: 979-8-9856632-0-4
Illustrator: Carson Lowmiller
Page Count: 252
Značky: , ,

Toto je ďalšia kniha, ku ktorej som sa dostala v rámci spoločného čítania s Lord of Books. Častokrát som ju videla aj na instagrame, kde ju čitatelia chválili ako príjemné pohodové čítanie. Už názov a anotácia napovedajú, že by sa to mohlo splniť. Hlavnou postavou je Viv, ktorá má dosť žoldnierskych výprav a rozhodne sa na staré kolená usadiť v meste a rozbehnúť vlastný biznis. Viv na prvé ochutnanie očaril gnómsky nápoj káva, a tak sa rozhodne túto neznámu lahôdku rozšíriť do povedomia ľudí. S magickým kameňom, ktorý by jej mal priniesť šťastie, zakopaným pod zemou, sa pustí do renovácie starej stajne neďaleko hlavnej ulice v meste Thune. Cesta k úspechu s neznámym produktom však bude náročná a Viv bude potrebovať pomoc nových priateľov, aby sa naučila riešiť problémy inak ako mečom – napríklad šálkou čerstvo pripravenej kávy a ešte horúceho pečiva.

Knihu som mala prečítanú za čosi vyše troch hodín a ak sa povie „oddychovka“, tento príbeh ju vystihuje úplne dokonale. Dej si plynul pokojným tempom, bez nejakých väčších otrasov pre postavy s výnimkou očakávaného záveru. Ak by som pila kávu, možno by som jej vôňu pri čítaní cítila, aj by som si ju uvarila, lenže ja kávičkar nie som a oveľa viac ma zaujali Thimblove recepty (čítala som anglickú verziu, tak neviem, ako ho pomenovali v prekladoch). Káva, priateľstvo, vďačnosť a pohoda – to by mohli byť heslá príbehu.

Kniha je v podstate extrémne zrýchlený kurz marketingu pre tínedžerov. Viv si musí prejsť celým procesom nastavovania cenotvorby, ponuky, zariaďovania prostredia a prilákania zákazníkov. Ona však o týchto veciach veľa nevie, ani si nič nenaštudovala; našťastie jej zamestnankyňa, sukuba Tandri, týmto ekonomickým veciam rozumie a neskutočne jej pomáha. Bez nej by sa Vivin biznis možno ani nerozbehol. Na jednej strane je to ohromné zjedodušenie, pretože Viv a jej malej skupinke sa prakticky okamžite začne dariť a nemusia v procese riešiť žiadne ťažkosti, no na druhej strane chápem, že autor chcel napísať práve takú knihu, aby si pri nej čitatelia úplne oddýchli. Osobne by som brala skôr realistickejší pohľad na podnikanie a trochu viac výziev pri jeho rozbiehaní. Veľmi naivne a idylicky bol vyriešený aj vzťah s miestnymi výpalníkmi. Budem veriť tomu, že Vivin magický kameň, scalvert stone, spravil svoje.

Legends & Lattes obsahuje aj veľmi jemnú LGBTI romantickú linku. Vôbec mi neprekážala a bolo jej tak málo, že by ju mohli prehrýzť aj odporcovnia tejto komunity. Nečakajte žiadne pikantné scény, skôr ide len o náznaky. Postavy boli relatívne jednoduché. Viv je veľká, silná a stará sa o všetkých. Autor sa síce pekne vyhol stereotypom o zlobroch/ogres, ktorí sú zvyčajne zlí, násilnícki a nekompromisní, ale mohol ten úvod trochu rozviť a dopriať nám viac scén zahŕňajúcich Vivino pôvodné zamestnanie a jej rodiace sa rozhodnutie zavesiť ho na klinec. Mohlo jej to pridať väčšiu hĺbku a zaujímavosť. Tandri v sebe zase spája kreatívnu stránku a prekvapivého pragmatického ducha. O Calovi vieme len to, že je poctivý remeselník a génius Thimble ani nevylezie zo svojej kuchyne. Škoda, že tieto postavy nedostali viac priestoru, aby sa prejavili. Príbeh plynul prísne lineárne a nedostalo sa doň nič, čo by priamo nesúviselo s Viviným podnikaním.

Autor má príjemný rozprávačský štýl, niektoré pasáže však na mňa pôsobili príliš lenivo. Pri čítaní mi chýbalo niečo, čo by ma ťahalo vpred a ja by som si vravela „ešte jednu kapitolu“. Nevravím, že mala Vivina káva hneď zachrániť svet alebo aspoň mesto Thune, ale tie chýbajúce podnikateľské výzvy tam bolo silno cítiť. Je to jednoduchý psychologický zákon: čitateľ viacej drží palce postave, ktorá sa musí občas s nejakým problémom boriť. Viv síce na konci zažila nepríjemný šok, ale autor ho vyriešil ako magická sudička so zapojením celej komunity – happyend bol prakticky okamžitý. Výsledkom je teda príjemná rozprávka, ktorú odporúčam prečítať po nejakej obzvlášť vyčerpávajúcej knihe alebo náročnom období. Legends & Lattes hodnotím ako láskavé, pokojné fantasy, ktoré stačí prečítať raz. Neurazilo, ani neodstrelilo dekel.

Recenzia od Lord of Books tu.