5.0
Love, Theoretically
Title: Love, Theoretically
ISBN: 978-1-4087-2579-5
Illustrator: lilithsaur
Page Count: 389

Ali Hazelwoodová aj v knihe Love, Theoretically prináša príbeh z vedeckého prostredia. Hlavná hrdinka Elsie Hannawayová je teoretická fyzička, ktorá okrem nekonenčného množstva odučených hodín na rôznych univerzitách pracuje aj ako falošná priateľka – stretáva sa s rodinami svojich klientov a hrá presne takú mladú ženu, akú z nej chcú mať. Niežeby to bolo jej vysnívané povolanie; Elsie miluje fyziku, lenže život mladého učiteľa z postgraduálu je ťažký a plat nestačí ani na slušné bývanie. Elsie dostane skvelú ponuku pracovať na prestížnej univerzite, má to však hneď niekoľko háčikov:

• O miesto musí zabojovať s fyzičkou, ktorú roky obdivuje;
  • Tá fyzička je chránenkyňou experimentálneho fyzika Jacka Smitha, ktorý pred rokmi neodpustiteľne urazil celú komunitu teoretických fyzikov a je prakticky rozhodnutý prijať práve ju;
  • Okrem toho je Jack bratom Elsieinho obľúbeného klienta.

Na Elsie čakajú náročné chvíle, pretože bude musieť presvedčiť celé oddelenie fyzikov s Jackom na čele o tom, že je najvhodnejšou kandidátkou.

Po knihe Love on the Brain som k tomuto príbehu pristupovala opatrne. Love on the Brain ma vôbec nenadchla; hlavná hrdinka Bee bola otravná a ufňukaná drama queen. Obávala som sa toho, aby to nebol v Hazelwoodovej knihách univerzálny vzorec. Elsie je našťastie z iného súdka – je pokojnejšia, vyrovnanejšia a jej oveľa sarkastickejší spôsob zmýšľania mi vyhovoval. Vo väčšine knihy mi bola sympatická a držala som jej palce. Chcela by som dúfať, že je to dôkaz o tom, že sa autorka vyvíja a prirodzene posúva k hlbším a originálnejším postavám. Trochu ma však sklamalo posledných štyridsať strán knihy, kde sa Elsie správala ako typická urazená hus, hoci na to nemala žiaden dôvod. Pokiaľ ide o vzťah s jej dlhoročným mentorom, chválim za to, že to Hazelwoodová vyriešila realisticky a bez zbytočnej drámy.

Jack bol ako hrdina ok – musím povedať, že konečne relatívne normálny chlap. Elsiein vzťah s bratom síce mohol aj rozumnejšie poriešiť, ale buďme rady za to, že z neho Hazelwoodová nespravila precitliveného hlupáka. Najlepšou postavou knihy bola rozhodne Elsieina kamoška a spolubývajúca Cece, na ktorej komentároch som sa párkrát schuti zasmiala. Netuším, ako autorka prišla k myšlienke dať jej ako domáce zvieratko ježka, ale sto bodov za to. Scény s Cece a Hedgie boli tie najlepšie!

Príbeh sa Hazelwoodovej tiež podaril. Scény na seba pekne nadväzovali a boli veľmi čitateľné, keďže autorka sa vyhla mnohým klišé a zbytočne nedramatizovala. Elsie ako hrdinka by sa naozaj mohla zaradiť k silným ženám – s jednotlivými situáciami si poradila dobre, hoci sa vo vnútri cítila nervózna.

Napísať vtipnú knihu nie je vôbec ľahké. Už Love on the Brain bola vyrozprávaná v sarkasticko-vtipnom tóne, ale v Love, Theoretically mi to prišlo vydarenejšie a vtipnejšie. Nestáva sa často, že by som sa pri čítaní doslova chechtala, ale táto kniha na mňa fungovala. Vážne môžem povedať, že to bolo vtipné a svieže. Hazelwoodová vzala prvky, ktoré jej idú najlepšie – sarkazmus, uveriteľnosť a pútavý dej – a vyhodila zbytočný pátos a sebaľútosť. Škoda toho konca; ak by Elsie nevystrájala kvôli klasickému klišé „ty-si-mi-to-nepovedal!“, neváhala by som dať aj top hodnotenie. Humor je vzácny, tak ho treba pochváliť. Ale takto hviezda dole.

Vlastne je ešte jeden dôvod, prečo som znížila hodnotenie, aj keď je slabší ako Elsieino správanie na konci knihy – a to sú sexuálne scény. Tie boli teda rozhodne najslabšou časťou. Jednak sa mi zdalo, že som to čítala v rovnakom znení aspoň v tucte iných kníh, a potom ma už dlhšiu dobu nesmierne irituje vulgárny spôsob, akým nielen Hazelwoodovej muži s hrdinkou hovoria. Ak by sa ma chlap hneď pri prvej príležitosti spýtal, či „ma môže oje…ť“ (doslovná citácia z knihy), asi by som ho vyhodila. Nechce sa mi veriť, že toto my ženy túžime počuť. Neustále sa to v tomto type kníh opakuje a ja to neznášam, pretože v takomto prístupe chýba rešpekt k žene. Krucinál, aspoň na začiatku nech s ňou hovorí pekne! Autorky akoby vedeli písať len precitlivených, alebo vulgárnych mužov, pokiaľ ide o sex. Kde zmizol zdravý stred?

Odhliadnuc od týchto zádrheľov som s knihou spokojná. Pobavila miestami naozaj kráľovsky a logika väčšinu príbehu – čuduj sa, svete! – fungovala. Romantickým dušiam odporúčam, mnohé čitateľky budú túto knihu milovať. Snáď dostane aj kvalitný preklad.

Recenzia na ďalšiu knihu od Ali Hazelwoodovej – Love on the Brain tu.