3.5
Stepsister
Title: Stepsister
ISBN: 978-1-338-26848-5
Illustrator: Maeve Norton
Page Count: 309

Rozprávky budú mať pre mňa vždy svoje čaro. Niektoré sú milé, niektoré smutné, mnohé v sebe skrývajú poriadne horory a zverstvá. Najradšej mám moderné verzie rozprávok alebo príbehy vedľajších postáv, preto som nemohla odignorovať knihu Stepsister od Jennifer Donnelyovej. Autorka sa rozhodla nadviazať tam, kde slávna Popoluška končí – v momente, ako je odhalené, že si nevlastné sestry zmrzačili nohy kvôli princovi a keď na scénu vstupuje skutočná záhadná dáma, s ktorou mladý muž na plese tancoval. Jeho výsosť teda nachádza svoju vyvolenú, odvádza si ju na zámok a nevlastnej matke a sestrám zostáva len výsmech, pohŕdanie a nenávisť za to, ako sa správali k sladkej, nevinnej a dobrej Elle. Hlavnou postavou nového príbehu sa stáva Isabelle, ktorá sa bude snažiť svoju schudobnenú rodinu udržať nad vodou. Macoche po Ellinom odchode tak trochu preskočí a jej myseľ ostáva zaseknutá v časoch najväčšej rodinnej slávy. Druhá Ellina nevlastná sestra, Tavi, sa zase natoľko zaujíma o vedy a štúdium, že by si ani nevšimla, ak by umrela od hladu. Isabelle je teda jediná prakticky zmýšľajúca osoba v spustnutom panstve. Snaží sa nájsť cestu životom pre seba aj svoju rodinu, no okrem problémov so svojou povahou, ktorej divokosť musela kedysi skrotiť, ju čaká tvrdý boj s miestnou komunitou a navyše sa stane pešiakom v cynickej hre medzi Osudom (Fate) a Náhodou (Chance).

Autorka poňala Isabellin príbeh naozaj pútavo. Je napísaný vo veľmi dobrom tempe, ktoré ma nútilo rýchlo otáčať stránky. Hneď na úvod vyzdvihnem postavu Isabelle – je to pekný prototyp silnej hrdinky, ktorá prechádza postupnou a výraznou premenou a čím ďalej, tým viac sa rozhoduje sama za seba. Spočiatku je zatrpknutá, hašterivá a vo svojom vnútri vážne zranená. Jej prerod nenastane zo dňa na deň v štýle „ah, dnes je tak krásne, od dnes je zo mňa iná žena!“. Prichádza to naozaj pomaly a niekedy vďaka drobným detailom, ktorých význam rastie len preto, že sa postupne zbierajú. Niektoré Isabelline činy budú mať ďalekosiahle následky, ale na tie si musí ona aj čitateľ počkať. V knihe nájdeme zopár pekných dejových zvratov (záchrana koní z bitúnku, zrada kráľovho človeka, a pod.). Postava Tavi bola tiež zaujímavá – v nej zase na povrch krásne vystupuje frustrácia celého ženského pokolenia z toho, že sme ešte aj dnes stále považované mnohokrát za menejcenné a nemáme ani len prístup k základnému vzdelaniu. Tavi chce experimentovať, bádať, študovať, no spoločnosť jej to nedovolí. Ale aspoň má svoje knihy. Mnohé ženy v tej dobe nedosiahli na taký luxus. Trochu som sa obávala, či z Elly autorka nespraví dokonalú bytosť z rozprávky, ale našťastie jej tiež pridala zopár chýb. Aj Ella sa sestre v jednom momente tvrdo pomstila, čím jej úplne zmenila život. A s tým vedomím musela celé roky žiť.

Strašne sa mi páčil vzťah medzi Isabelle, Tavi a Hugom, synom bohatej lokálnej farmárky, ktorá milostivo dovolila sestrám, aby u nej hrdlačili na poli. Trojica sa spočiatku nevedela zniesť a každý považoval tých zvyšných dvoch za idiotov. Nemajú však veľmi na výber – musia sa naučiť tolerovať jeden druhého a ako čas plynie, dokonca sa začínajú prirodzene rešpektovať a pomáhať si (aspoň občas, keď to inak nejde). V čom je najväčšia krása v ich vzťahu? Autorka sa úplne vyhla ružovému priateľstvu „BFF naveky“. Nechala to veľmi realistické a prirodzené a ja jej za to tlieskam, pretože si nepamätám, v akej knihe som čítala niečo podobné.

Čo sa ostatných postáv týka, macocha ma trochu sklamala. Bola spočiatku vykreslená ako tvrdá žena, ktorá ide za svojím cieľom a vie, ako ho dosiahnuť. Očividne mala niečo v hlave, preto nerozumiem, prečo ju autorka tak rýchlo a ľahko zlomila. Príbeh by bol oveľa zaujímavejší, ak by sa macocha musela lopotiť s dcérami na poli a jej myseľ by pri tom fungovala normálne. Trochu priveľké zjednodušenie na môj vkus.

Chance a Fate sú dve mýtické bytosti, ktoré vedú večný boj o osudy smrteľníkov. A boli väčšinu času úplne zbytoční. Chance si hneď v úvode vyberie Isabelle, aby Fate dokázal, že smrteľníci dokážu zmeniť svoj osud, ak im je ponechaná slobodná vôľa. Fate, stará zakomplexovaná babizňa, mi celý čas liezla na nervy. Dohoda bola, že ani jeden z nich nijako neovplyvní Isabellino rozhodovanie, ale Fate sa dokonca nasťahuje do jej susedstva, hádže jej pod nohy samé polená a neustále ju tlačí do rozhodnutí, ktoré sú proti jej srsti. Podľa mňa prehrala už vo chvíli, ako sa rozhodla opustiť palác troch priadok osudov. Chance zase nerobil celý čas nič, len sa na konci akože hecne a pripraví divadelnú hru (!). Pokojne by sa títo dvaja mohli škrtnúť a príbeh by nabral ešte viac na kvalite. Ostatné postavy – obyvatelia Saint-Michel – boli prekvapivo ploché. Tak ako autorka krásne vypracovala Isabelle a Tavi, tak odflákla ich komunitu. Zhrňme si to: dlhé roky potichu tolerovali, že macocha spravila z Elly slúžku. Keď sa Ella stane kráľovnou, komunita si zrazu pomädlí ruky, lebo verí, že má právo súdiť, a začne nenávistne útočiť na Isabelle a jej rodinu. Správajú sa k nim pritom oveľa horšie – dokonca ich ohrozia na živote, keď im podpália dom. Ak by nedostali prácu u farmárky, možno by ani neprežili zimu. Ella mala vždy aspoň jedlo a strechu nad hlavou. Tak kto sú tu naozaj bezcharakterní pokrytci? Okej, dobre, chápem autorský zámer. Isabelle musela padnúť na dno, aby našla v sebe silu, ale mohla to spraviť chytrejšie.

Kniha má veľký počet krátkych kapitol – a mnohé z nich boli až zbytočne krátke (strana a štvrť v priemere). Z hľadiska plynulejšieho rozprávania by dávalo častokrát väčší zmysel niektoré spojiť dokopy. Viac mi ale prekážalo autorkino poúčanie na konci niektorých kapitol. Nehodilo sa to tam z hľadiska príbehu (come on, nebolo to písané ako rozprávka, tak mi nevrav, že nebezpečnejší než vlk vonku je ten v mojom vnútri) a narúšalo to aj tempo. Našťastie toho nebolo veľa a dobré pasáže s Isabelle to vykompenzovali.

Celkovo bola kniha veľmi príjemným čitateľským zážitkom. Príbeh mal aj peknú romantickú linku, ale nečakajte nič extra vášnivé ani erotiku. Napriek tomu by to fanynky romantickej fantasy malo baviť. Autorka prerozprávala aj príbeh o Snehulienke a čoskoro vyjde aj jej spracovanie príbehu o Kráske a zvierati, kde sa však úlohy vymenia – zvieraťom bude hlavná hrdinka. Zaujala ma hlavne anotácia tej druhej knihy a strašne rada by som si ju prečítala, keď bude dostupná. Dovtedy máme na výber z dvoch rozprávok. Ak hľadáte moderné spracovanie rozprávkovej klasiky, skúste Stepsister. Je veľká šanca, že vás príjemne prekvapí.

Prečítajte si recenziu aj od Lord of Books.