Vodonoh
Title: Vodonoh
ISBN: 978-80-551-9163-8
Illustrator: Monika Juríková
Page Count: 194

Čo sa môže prihodiť na splave pár kilometrov za Bratislavou, keď sa udalosti vymknú z rúk?

Hlavný hrdina knihy má výborný nápad: presvedčí kamaráta Pagiho, ktorý dokonale pozná ramená Dunaja, aby založili zážitkovú agentúru – ľuďom ponúknu víkendový splav so stanovaním a bez mobilov a ešte si pri tom čosi zarobia. Hneď po vytvorení webu sa im ozve pestrá zmes záujemcov o splav, a tak sa v jeden slnečný októbrový víkend môže začať dobrodružstvo. Napokon však bude oveľa drsnejšie, než ktokoľvek čakal. A prežitie nemá nikto zaručené.

Autor David Manga prichádza s nevšedným príbehom z prostredia riečnych splavov. Už za námet má u mňa plus, pretože som ešte nikdy nič podobné nečítala. Nejaký ten splav som už absolvovala, takže som sa od začiatku vedela naladiť na príbeh a prostredie, ktoré relatívne dobre poznám. Chcem vyzdvihnúť autorov štýl, ktorý som si od prvej strany užívala – miestami príjemne sarkastický, bez zbytočnej lyrickosti a „kudrliniek“. Také písanie mám rada a po niekoľkých babských knihách to bolo perfektné osvieženie.

Dej plynie dynamicky a autor ho zbytočne nenaťahuje. Dávkuje informácie len v nevyhnutnej miere, aby sa čitateľ čo najskôr dostal na samotný splav a do centra diania. Na jednej strane je to dobre, pretože sa vyhol zbytočnému obkecávaniu, ale na druhej strane na niektorých miestach vyskakujú logické nezrovnalosti. Hlavná postava si s formálnou stránkou práve začatého podnikania vrásky nerobí. Množstvo detailov je podcenených, čo vedie k problémom od začiatku splavu, a situáciu vždy zachraňujú rozvaha a skúsenosti kamaráta Pagiho. Neviem, či by to takto amatérsky mohlo fungovať aj v skutočnom živote – asi by v prípade úspešného splavu nedostali na internete dobré hodnotenia. Ale som ochotná uveriť, že to bol od začiatku autorský zámer.

Postavy sú pestré a zaujímavé, hoci sa o nich dozviete len to, čo nevyhnutne treba. Je to ale pochopiteľné; z hľadiska biznisu vás klienti zaujímajú iba do určitej miery, potom uzavriete akciu, rozdelíte peniaze a hľadáte nových klientov. Najlepšou postavou bol jednoznačne Pagi. Vďaka jeho rozvahe a skúsenostiam z vojenčiny som mu držala palce, aby prežil udalosti v poriadku. Ostatných mohol zobrať Dunaj, ale jemu som fandila. Akčné scény v jeho podaní boli výborné.

Knihou sa vinú autentické dialógy plné slangu a nejakých tých vulgarizmov, pekne však dokresľovali atmosféru, keďže príbehu dominujú mužské postavy. Hlavne na dialógoch zo začiatku knihy som sa dobre bavila. Atmosféra postupne pekne kulminuje a celý čas som premýšľala nad tým, akú pointu nakoniec autor doručí. Je to síce trochu škoda, že sa nezjavil skutočný vodonoh (komu by predsa boli všetky tie ryby obetované?), ale záver bol zvládnutý celkom dobre. Zároveň zanechal množstvo otázok o tom, čo sa vlastne dialo – v minulosti aj po samotnom splave. Za mňa ďalšie plus; mám rada, keď kniha nezodpovie všetko a človek musí zapojiť mozog.

Celkovo ide o pútavý a dobre čitateľný príbeh, ktorý zaujme skôr mužského čitateľa a milovníkov záhad všeobecne. Nenájdete tu rodinné drámy, romantiku v pravom slova zmysle ani priveľa nadprirodzena. Je to príbeh, ktorý sa pokojne mohol, alebo môže stať – a v tom je jeho sila. Z hľadiska technického spracovania témy ide o lepší priemer v rámci žánru, ale námet ma nadchol, čo aj zohľadňujem v hodnotení. Knihu som doslova zhltla a som zvedavá, čo autor vymyslí nabudúce.