Zlé časy – boli alebo ešte len budú?

Zlé časy – boli alebo ešte len budú?

V Českej republike sa to fantastikou len tak hemží. Asi nikoho neprekvapí, že keď som sa jedného krásneho aprílového dňa ocitol v Plzni a musel som šoférovať, hneď ma to vcuclo do kníhkupectva. Nehľadal som žiadnu zahraničnú povinnú jazdu, ale skôr niečo domáce, poriadne vepřové. Voľba padla na akčne ladenú obálku s návnadou, ktorá vtiahne do vírov času a navždy pozmení čitateľove vnímanie reality. Navyše, keďže som už o Michalovi Březinovi čosi počul, veselo som si vykračoval s hlavou v oblakoch.

Prvé strany

Zlé časy
Title: Zlé časy
ISBN: 9788024287478
Žánre: ,
Page Count: 248
Format: Paperback
Goodreads ID: 123017215
Značky: ,

Poviem pravdu, čakal som niečo iné. Samozrejme si za to môžem sám, ale podarená obálka a anotácia jemne klamali telom. Od prvých strán som bol navnadený na jemne militaristickú časovku, ktorá ma prevedie zápasom na život a na smrť, cez prebiehajúcu apokalypsu, surovú a štipľavú.

Namiesto toho som v prvej kapitole vychytil výlet za Winnetouom a Old Shatterhandom, ku Plitvickým jazerám, a pästný súboj na štýl talianskych špageti westernov. Jemne ma to vykolajilo, ale knihy sú už také. Prekvapia a ukážu nám niečo, čo si sami nechceme priznať. V mojom prípade absolútne zlý odhad a posudok na základe obalu knihy.

Na čo som to ale narazil? Na vcelku skvostnú sci-fi časovku, ktorá ma previedla zápasmi na život a na smrť, cez niekoľko prebiehajúcich apokalýps. Surová nebola, prepečený som z nej bol až až…

Ktoré sú dobré a ktoré zlé časy?

Ako som už spomenul, od začiatku to bola vcelku bizarná jazda, na ktorej sa Michal Březina odviazal ako Santa z Futuramy. Dušan Hofírek, pôvodne tajný agent vlády Českej republiky, náhodou natrafil na ešte tajnejšiu agentúru, ktorá sa má zmocniť prvého stroja času a jeho výrobných špecifikácií. V momente, keď sa Dušan prvý krát stretne s cestovaním v čase, začína sa maďarský guláš, aký by čakal len málokto.

Cesta do minulosti (kvôli jednej fotke), zmenená budúcnosť z dôvodu zvedenia jednej zo žien Karla IV. a šialená cesta do budúcnosti, z ktorej sa mi miestami ozaj točila hlava. To všetko písané veľmi voľným a špecifickým jazykom, ktorému môžu všetci autori Březinovi len závidieť. Sprvu pôsobili fonetické názvy jemne rušivo, no časom dostávali iný rozmer. Neviem ako autor presvedčil ľudí v Laser-books na takúto divočinu, ale tlieskam mu.

Kým v minulosti sa dej odohráva minimálne, je o to dôležitejší, keďže časovú kauzalitu jednoducho nedobehnete. A práve následky relatívne malých a veľkých zmien môžu viesť ku katastrofálnym zmenám v prítomnosti, respektívne budúcnosti pozorovateľa. Budúcnosť, do ktorej sa Dušan Hofírek dostal bola poriadnym ródeom. Časové skoky o tisícky, alebo rovno milión rokov tak nechali autorovi plný zásobník možných budúcnosti a neobmedzenosť fantázie, s ktorou sa vyhral do sýtosti.

Technika, referencie a vtip

Príbeh Dušana Hofírka je relatívne priamočiary. Snaží sa zachrániť svoju vlastnú prdel a pritom napraviť enormné škody, ktoré napáchal na histórii jeho prítomnosti. Ak čakáte silné filozofovanie nad ovplyvňovaním časových liniek medzi budúcnosťou a minulosťou, otvorte si radšej jedno pivo. Čítanie tejto knihy si totiž vyžaduje jemné omámenie a v mojom prípade to fungovalo dokonale.

Inteligentný humor je dvojsečná zbraň. Březina ho používa intenzívne, husto a niekedy môže pôsobiť až jemne silene a rušivo. Mnohé originálne prirovnania môžu po čase zovšednieť a čitateľa vykoľajiť. Mne sa ale vlak myšlienok podarilo udržať na trati práve vďaka moku, ktorý je u bratrov Čechov taký známy.

Do bizarných scén, plných (až anglického) humoru, autor zasadil aj niekoľko podarených referencií a inšpirácií. Spomeniem H.G. Wellsa a Stroj času, Julesa Vernea, no nemohol som si nevšimnúť ani metódu zastavenia tripodného vraždiaceho stroja zo súhvezdia Hadonosa, na štýl podrazenia Ewokmi zo Star Wars.

Čo sa deju týka, miestami som uviazol na mŕtvom bode a mal pocit, že isté pasáže sú zbytočne natiahnuté a neposúvajú ani postavy, ani torzo deja žiadnym smerom. Aj napriek tomu, že sa z takýchto zákopov dá vyhrabať, v knihe je niekedy kladený väčší dôraz na vtipnosť ako na samotný zážitok alebo nebodaj odkaz. Nieže by to bolo zlé, no jemné osekanie, hlavne v prvej polovici knihy, by nemuselo byť na škodu.

Summa Summarum

Pri čítaní Březinových Zlých časov budete mať určite dobré časy. Najmä ak ste milovníci inteligentného humoru, Douglasa Adamsa alebo science fiction žánru vôbec. Ideálne všetkých troch dokopy. Jedná sa o nenáročné čítanie, ktoré si nepotrpí na high-tech pojmy, zaujme svojou priamočiarosťou aj mladšieho čitateľa a ponúka zaujímavé obrazy budúcnosti ľudskej civilizácie.

Takéto knihy mám veľmi rád. Prekvapia ma hneď od prvej strany, poskytnú mozgu to správne hnojivo pre podporu predstavivosti a so spokojnosťou sa zhltnú takmer samé.

jemiplano

Aj keď mám síce milión záľub, no patrí medzi ne hlavne snaha pridať do bežného dňa aspoň do dve-tri hodinky navyše.