4.2
Prokletá (Cursed)
Title: Prokletá (Cursed)
ISBN: 978-80-277-1939-6
Illustrator: Frank Miller
Page Count: 463

Existujú príbehy a legendy, ktoré mnohých z nás fascinujú celý náš život, a medzi ne určite môžeme zaradiť legendu o kráľovi Artušovi. Kto by nepoznal Merlina, Lancelota, Guinevere či Camelot s jeho slávnym okrúhlym stolom? Variácií na tento príbeh je nesmierne veľa v najrôznejších podobách a svojou vlastnou prispel aj Thomas Wheeler. Napísal knihu Prokletá, podľa ktorej mal v roku 2020 premiéru na Netflixe rovnomenný fantasy seriál.

V tomto prípade nečakajte klasické prerozprávanie notoricky známej legendy. Autor na to ide inak. Hlavnou postavou je Nimue, mladé dievča zo Staršieho ľudu, ktorej matka je významná kňažka. Nimuin život sa prevráti hore nohami, keď jej domov zničia neľútostní bojovníci cirkvi. Podarí sa jej utiecť s legendárnym mečom, ktorý bol dlhé roky stratený. Na ceste do bezpečia stretáva mladého žoldniera Arthura, spoznáva jeho sestru Morganu a odhalí niektoré z tajomstiev samotného čarodeja Merlina, ktorý slúži kráľovi Utherovi Pendragonovi. S podporou magických bytostí, prenasledovaných krutou cirkvou, sa zamotá do boja za slobodu.

Kniha Prokletá prináša zaujímavý a celkom originálny pohľad na artušovskú legendu. Veľmi sa mi páčilo, že sa pozornosť sústredila na neznámu Nimue a že nebolo hneď od začiatku jasné, kto všetko z legendy sa v príbehu zjaví. A musím pochváliť štýl, s akým autor pracoval s postavami. V knihe sú hlavne mladí ľudia, ide o typickú YA knihu, no napriek tomu, že dej ťahajú vpred znova tínedžeri, Wheeler ich správanie nehnal do extrému a vyhol sa mnohým drama queen scénam. Áno, jasné, Nimue robí chyby a hlavne zo začiatku úplne zbytočne, ale vzhľadom na jej neskúsenosť sa to dá pochopiť. Jej postava mi vôbec neprekážala a držala som jej palce.

Zaujímavo bol opísaný aj Uther Pendragon, ktorý bol mladší, než sme v príbehoch o Artušovi zvyknutí, a snaží sa vymaniť zo zdrvujúceho vplyvu svojej matky. V knihe sú pekne načrtnuté politické intrigy a nepriateľ v podobne Červených paladínov je skutočne hodný nevraživosti. Vyhrotený boj proti cirkvi dodal deju ponurú a ťažkú atmosféru. Vyzdvihnúť musím aj postavu Plačúceho mníha, obávaného bojovníka Červených paladínov. Naozaj som netušila, ktorá postava z legendy sa z neho napokon vykľuje, a bol pre mňa jednou z najvydarenejších postáv.

Samozrejme, v knihe sa nachádza aj romantická linka – každému čitateľovi je ihneď jasné, že tam mladý Arthur, resp. Artuš nie je len tak. Prokletá však nie je romantasy – ide v prvom rade o akčné fantasy, takže kto čaká množstvo romantiky a lásky, bude možno trochu sklamaný. A už vôbec v knihe nenájdete pikantné scény, vďaka čomu je vhodná aj pre mládež. V knihe sú ilustrácie od Franka Millera. Ak čítate komiksy, pravdepodobne vám toto meno bude známe: na svojom konte má komiksy o Batmanovi, Daredevilovi, Elektre či Sin City a 300. Musím sa však priznať, že ja som ilustráciám v Prokletej na chuť neprišla. Tento štýl je na môj vkus príliš hrubý; postavy vyzerali ako trolovia a niekedy som netušila, či je ten človek na obrázku muž alebo žena.

Kniha má dobré, dynamické tempo. Jasné, občas sa tam zjaví nejaké to drobné klišé („ako som ti mohla uveriť, buhuhu…“), ale celkovo ide o schopný príbeh, ktorý ma niektorými detailami dokázal prekvapiť. Postavy z legiend pôsobia uveriteľne a živo, majú svoje charaktery a množstvo chýb, vrátane samotného Merlina, ktorý má k epickému neporaziteľnému čarodejovi dosť ďaleko. Nákup vo výpredaji v tomto prípade teda nesklamal. Určite si prečítam pokračovanie, keď raz bude dostupné.