5.0
Ten ľavý
Title: Ten ľavý
ISBN: 978-80-99972-68-2
Illustrator: Michaela Vysloužilová
Page Count: 342

Romantiku vždy čítam opatrne, pretože mi veľakrát nesadne. A pritom ju mám v knihách tak rada! Ibaže množstvo autoriek zobrazuje lásku a romantiku na môj vkus príliš naivne, vytvárajúc doslova hlúpe hrdinky a malo uveriteľných hrdinov. Preto som, priznám sa, otvárala aj knihu Ten ľavý s miernymi obavami. Na sieťach má skvelé hodnotenie; osloví aj mňa?

Hlavnou postavou je Valentína, ktorá práve prišla o prácu, popri škole začne pomáhať sestre v jej podnikaní a dúfa, že stretne skvelého muža, s ktorým by mohla stráviť zvyšok života. Svojrázna teta Milenka jej vyveští, že práve počas nasledujúceho roka by sa Valentínin život mal výrazne zmeniť. Valentína tomu príliš neverí, navyše ju vo chvíli, keď vyráža na kolobežke roznášať sestrine koláče, zrazí nový správca Dárius. A tak sa spustí kolobeh udalostí, ktoré Valentíne zmenia život – no trochu inak, než plánovala.

Po dvoch výborných knihách od Venupress (recenzie tutu) som sa začítala do románu Ten ľavý od Baji Dolce aj vďaka tomu, že som knihu vyhrala na instagrame. Autorkin ľahký, veselý a mierne sarkastický tón ma oslovil hneď od prvej stránky. Kniha sa čítala úžasne – bolo to príjemné, farebné a priateľské pohladenie duše popri každodenných povinnostiach. Postavy boli vykreslené výborne a každá z nich, hoci ich bolo dosť veľa, bola odlišná a jedinečná. Valentína so záľubou vo veselých tričkách, jej staršia sestra Valéria oddaná svojej práci, susedy kamarátky z rôznych rodinných pomerov, chytrý Boris s pivným pupkom či rozvážny a sympatický fešák Dárius. Každá postava, nech už sa zjavila len na pár riadkov, pekne dotvárala komunitu v knihe a bez váhania by som si prečítala aj ich životné príbehy.

Taktiež hlavný hrdina bol skvelý. Autorka zobrazila vzťah medzi dvoma dospelými ľuďmi, ktorý netrpí toxicitou ani nepochopiteľne prehnanou drámou. Hrdina si svoju partnerku váži, podporuje ju, rešpektuje a dáva jej svoju náklonnosť najavo tak, ako by mal každý chlap. Sto bodov za to, konečne som a pri čítaní usmievala! Hrdinka síce v niektorých scénach zbytočne komplikovala život sebe aj jemu len preto, že sa neodvážila o probléme hovoriť, no autorka to podala tak, že som to z pozície čitateľa dokázala pochopiť a prijať. Kniha pekne naznačila, že treba spolu komunikovať a snažiť sa jeden druhého chápať. Celkovo bola medzi ústrednou dvojicou dobrá chémia a dynamika.

Postava tety Milenky bola výborná a dobre som sa pri nej bavila, dokonca by som prijala aj viacej scén s ňou. V mnohých knihách mi práve staršie a skúsené postavy chýbajú; akoby niektorí autori zabúdali, že máme okolo seba aj seniorov, ktorých sa oplatí všímať. Chválim aj za záverečné kapitoly, kde autorka odhalila čosi z minulosti Valentíninej staršej sestry. Priznám sa, že som to vôbec nečakala, a Baja text napísala veľmi umne, bez „jasných“ náznakov. Spätne to všetko dávalo zmysel, ale v príbehu nebolo nič, čo by na danú skutočnosť dopredu poukazovalo.

Komunita komplexu Makov tvorila zaujímavé prostredie. Neviem, či by som osobne dokázala dlhdobo žiť na mieste, kde každý vie o každom prakticky všetko (v mojom veku už chcem mať súkromie a pokoj), no Maky fungovali ako dobrá kulisa pre príbeh. Páčil sa mi aj náznak iných príbehov a osudov. Baja má svoj svet očividne pekne premyslený.

Knihu Ten ľavý som doslova zhltla na dva razy a zanechala vo mne krásne pocity veselosti, dojatia (z finálnych scén) a optimizmu. Baja Dolce však nenapísala jednoduchý, prvoplánový príbeh; jej kniha mala mnoho vrstiev a riešila aj zložitejšie problémy. Navnadila ma tak aj na ďalšie svoje knihy. Oceňujem aj krásnu obálku a oriezku.

Pre romantické duše je Ten ľavý úplne ideálne čítanie, takže ak budete v kníhkupectve váhať nad tým, čo si kúpiť, skúste práve túto knihu. Nielenže podporíte slovenské vydavateľstvo a pôvodnú slovenskú tvorbu, ale dostanete aj inteligentne napísaný príbeh, ktorý budete s veľkou pravdepodobnosťou milovať.