Zákon mnoha (The Rule of Many)
Title: Zákon mnoha (The Rule of Many)
ISBN: 978-80-277-0646--4
Illustrator: David Curtis
Page Count: 512
Series Number: 2.

Dvojčatá Ava a Mira Goodwinové sa po strastiplnej ceste dostali do Kanady, kde sa pridali ku Komúne, ktorá znova začína otvorene bojovať proti texaskému guvernérovi Rothovi a zákonu, kvôli ktorému vždy zmizne jedno z novonarodených dvojčiat. Aby uspeli, budú potrebovať podporu politikov a získať sympatie spoločnosti. Kým sa jedna z dvojčiat vydáva na cestu za senátormi, druhá pátra po Rothovom synovi Alexandrovi, bývalom vojakovi, ktorý pred rokmi záhadne zmizol. Okrem Miry a Avy sa do odboja vďaka hlúpej náhode zapletie aj mladý programátor Owen, ktorý celý život sníval len o tom, že raz bude môcť šoférovať vlastné auto. A pri útoku na jeden z pracovných táborov sa na slobodu dostane Zetka, ktorá tiež ovplyvní boj proti guvernérovi Rothovi.

Druhý diel trilógie nadväzuje tam, kde Zákon jednoho skončil. Zatiaľ čo v prvom dieli sme mali iba striedajúce sa pasáže z pohľadu Avy a Miry, v druhom dieli pribudlo rozprávanie z pohľadu Owena, mladého programátora, a Zetky, týranej ženy z pracovného tábora. Dej je teda rozprávaný štyrmi rôznymi postavami, vôbec to však nie je na škodu. Zetka ako dospelá žena, ktorá nikdy nemala normálny život, úplne mení dynamiku príbehu a trochu naivný a unáhlený Owen zase prináša do príbehu trochu odľahčenia a pohľad do zákulisia Komúny. Všetky štyri dejové línie sa v knihe pekne prepoja a rozprávanie je tak komplexnejšie a celistvejšie. Zároveň je Zákon mnoha oveľa akčnejší a napínavejší ako prvý diel, v ktorom išlo hlavne o skrývanie sa a tajný útek z USA. V druhej knihe sa už otvorene bojuje proti guvernérovi a jeho ľuďom, pričom jednotlivé štáty prestávajú byť ticho a pridávajú sa buď na jednu, alebo na druhú stranu.

Postavy v knihách sú pestré a dobre vykreslené a v druhom dieli sa o mnohých z nich dozvedáme viac, vidíme ich vývoj a čitateľ si tak k nim vybuduje bližší vzťah. Musím vyzdvihnúť predovšetkým Avu a Miru – keďže ide o young adult žáner, tak trochu som očakávala, že tieto dve teen postavy dostanú všetok priestor, všetko rozhodovanie bude na nich a s veľkou pompou budú na základe známych klišé bojovať za záchranu celého civilizovaného sveta. Áno, občas sa tam ešte zjavila scéna, kde mali podľa mňa až príliš veľký vplyv na rozhodovanie (neviem si predstaviť, že by aj v skutočnom živote nejaké spoločenstvo bojujúce proti štátu dalo toľko priestoru neskúseným dievčatám), ale autorky si dali pozor a netlačili ich za každú cenu do úlohy univerzálnych spasiteliek. Naopak, v knihe je vidieť, ako dvojčatá vďaka medializácii dobre zapadajú do plánov Komúny a Ava a Mira by sa zase bez podpory Komúny ďaleko nedostali. Autorky teda nezabudli na pragmatizmus a vzájomnú užitočnosť. Dej a vzťahy sú vďaka tomu rozpracované celkom uveriteľne a čítanie ma vážne bavilo.

Obrovským plusom je aj osobnosť dvojčiat. Prežívajú ťažké časy a autorky im dopriali silné emócie, no dievčatá ich zvládajú celkom dobre; mnohokrát uvažujú, vyčkávajú a nejdú za každú cenu hlavou proti múru, takže aj keď sa v niektorom momente jedna z nich rozhodne impulzívne a bez ohľadu na možné následky, neprekáža to a skôr to postave dodáva hĺbku a uveriteľnosť. Takže hoci tu máme tínedžerky v hlavnej úlohe, kniha sa konceptu Mary Sue nádherne vyhla. V druhom dieli nájdeme už aj náznaky trochu bližších vzťahov medzi postavami, no stále tu nie je žiadna romantická linka. Ide naozaj o boj proti systému a na ostatné jednoducho nie je čas. Som však zvedavá, ako sa isté vzťahy vyvinú v poslednom dieli. Autorky si pripravili aj zopár prekvapení, ktoré som nepredpokladala, lebo som rátala s tým, že sa niektoré situácie vyriešia tuctovým spôsobom za použitia známych trópov a klišé. Vďaka týmto drobným prekvapeniam niektoré postavy získali väčšiu hĺbku a autenticitu a charaktery sú komplexnejšie.

Autorky naďalej rozvíjajú prostredie teroru, vymývania mozgov a neustálej kontroly v údajnom záujme zachovania vyspelej civilizácie a úspešnej spoločnosti. Atmosféra strachu a vízia ťaživej blízkej budúcnosti sú realisticky vykreslené. Texas je zobrazený ako tvrdý policajný štát, v ktorom treba ísť s propagandou, alebo sa pripraviť na to najhoršie. V druhom dieli má svoju rozhodujúcu úlohu samotná spoločnosť, ktorá začína na udalosti reagovať a polarizuje sa. Hoci scén na námestiach nie je veľa, autorky dokázali dobre využiť ich potenciál. Pripomínajú, aké ťažké je prebudiť zotročenú, letargickú spoločnosť či národ, no keď sa ten raz dá do pohybu, získa silu zomlieť všetko pred sebou na prach.

Druhý diel trilógie, Zákon mnoha, je teda nadupaná akčná kniha, vydarená po mnohých stránkach, ktorá má šancu zaujať rôzne vekové kategórie svojím výraznym presahom. Kým mladší čitatelia sa asi skôr zamerajú na individuálne prežívanie postáv, tí starší ocenia aj náročné celospoločenské témy šikovne zapracované do deja a možno sa nevyhnú porovnávaniu s našou realitou. Zákon mnoha teda príjemne prekvapil, hoci prvý diel nastavil latku celkom vysoko. Výborné čítanie a už mám pripravený aj tretí diel v origináli, keďže preklad zatiaľ dostupný nie je a ktovie, či a kedy bude. Zatiaľ teda odporúčam pustiť sa do týchto kníh iba v prípade, že vám neprekáža dočítať sériu v angličtine.