4.0
Zákon jednoho (The Rule of One)
Title: Zákon jednoho (The Rule of One)
ISBN: 978-80-277-0852-9
Illustrator: David Curtis
Page Count: 394

Blízka budúcnosť. Populácia bojuje s preľudnením, nedostatkom zdrojov a bláznivým počasím. Guvernér Texasu uzavrel celý štát pred prílevom imigrantov. V USA platí prísna politika jedného dieťaťa. Ak sa náhodou narodia dvojčatá, jedno z nich je okamžite odobraté a doslova zmizne. Rodičia sa už nikdy nedozvedia, čo sa s ním stalo. A presne v srdci Texasu žijú dvojčatá – sestry Ava a Mira Goodwinové. Keďže sú identické a ich otec je vysokopostavený vedec, celé roky sa ich malej rodine darilo tajiť existenciu dvojčiat. Každý druhý deň ide do školy jedna z nich, potom si vymenia dojmy a kým tá, ktorá je vždy Ava, spí v hlavnej izbe, druhé z dvojčiat je skryté v podzemnej miestnosti domu. Darí sa im takto fungovať dlhé roky, no jedného dňa ich tajomstvo vyjde na povrch a ohrozí životy celej rodiny. Ava a Mira sa podľa otcových inštrukcií vydávajú na dlhú cestu do bezpečia.

V úvode recenzie musím povedať jedno: konečne YA kniha, ktorej centrálnym námetom a záujmom nie je sex! V poslednej dobe sa mi do rúk dostávali knihy od amerických autoriek, ktoré nezávisle od žánru vždy skončili pri tom istom – vzťahu hlavnej hrdinku a hrdinu, ktorý nelogicky vytlačil všetko ostatné a od istej strany už išlo len o to, aký ďalší rekord v erotike ústredná dvojica prekoná. Dosť skoro ma tento typ zápletiek začal ubíjať. Vzťahy sú dôležité, určujú, kým sme a ako sa v niektorých momentoch rozhodujeme, ale neznášam to, keď sú vzťahy v knihách zredukované len na fyzickú stránku. Akoby sa snažili preniesť čitateľom myšlienku, že na to, aby bol chlap ten pravý, s ním stačí prežiť poriadny orgazmus. A smutné je, že sa to čoraz častejšie vyskytuje už aj v YA románoch. Preto bola kniha Zákon jednoho príjemnou zmenou. Hlavné hrdinky nemajú vôbec možnosť ani chuť myslieť na nejaké vzťahy, keďže im ide o život a musia nájsť spôsob, ako utiecť guvernérovým mužom a pátracím dronom. Ak teda čakáte romantickú linku, v tejto knihe ju nenájdete. Napokon je to však dobre.

Kniha je napínavá od prvej strany po poslednú. Budúcnosť opísaná v príbehu nie je vôbec extrémne vzdialená ani odlišná od nášho sveta. Máme tu len viac elektromobilov s autopilotom, špeciálne drony, pár vylepšení v domácnosti či identifikačné čipy na zápästiach ľudí. Opísaná spoločnosť by pokojne mohla byť realitou o dve-tri desiatky rokov. Odlišnou ju robí aj policajný štát na čele s tvrdým guvernérom, ktorý zmenil Texas, krajinu kovbojov, strelcov a konzervatívnych Američanov, na uzavretý a prísne kontrolovaný štát, v ktorom je každý neustále sledovaný a heslo Krajina slobody a nekonečných možností zavial prach. Práve z tohto človeka pri čítaní mrazí najviac – to uvedomenie si, že spoločnosť opísaná v knihe by sa ľahko mohla stať za nášho života realitou.

Cesta dvojčiat naprieč USA do bezpečia nebude vôbec jednoduchá. Príbeh sa mi čítal dobre, no možno by som vytkla príliš veľa šťastia v rozhodujúcich momentoch. Šťastie a náhoda sú samozrejme dôležitý prvok pre autora, ale hlavne v závere knihy boli pasáže, kde som si vravela, že pravdepodobnosť tohto a tohto je mizivá. Nesedelo mi hlavne to, ako ľahko sa dvojčatá po krátkom odlúčení odrazu našli. Vzhľadom na uplynutý čas a precestované kilometre mi to vôbec nedávalo zmysel, rovnako ako to, že jedna mala v batohu len jedlo, zatiaľ čo tá druhá iba vodu. Logická hlúposť. Práve kvôli možnému rozdeleniu sa mali mať obe vo svojom batohu aj jedlo, aj pitie.

Postavy v knihe boli zaujímave a dobre vykreslené. Páčilo sa mi silné puto medzi hlavnými hrdinkami – autorky to opísali veľmi dobre, ale napokon nešlo z ich strany o žiadny problém, keďže sú dvojčatá, a teda písali z vlastnej skúsenosti. Pekný bol aj vývoj Miry, „tej druhej sestry“, ktorá musela byť celý život navonok rovnaká ako Ava, jediná oficiálne registrovaná zo sestier. Mira nemohla vyjadriť vlastné názory ani myšlienky; jej gestá museli dokonale kopírovať Avu v každej sekunde, kedy predstierala, že je Ava. Počas úteku z Texasu si začne uvedomovať, že konečne môže byť iná. Páčila sa mi aj postava akčnej babky a kovboja žijúceho na samote na farme s kengurami.

Kombinácia totalitnej spoločnosti, neustáleho sledovania a úteku sa autorkám vydarila. Kniha je dynamická, stránky sa otáčajú samy a k dobrému čitateľskému zážitku prispel aj slušný český preklad. Zákon jednoho pripomína dôležité otázky, ako napríklad kde končí sloboda jednotlivca a začína teror spoločnosti; dokedy je prísny dozor štátu akceptovateľný v prípade, že sú kvôli počasiu zhoršené celkové podmienky na život. Čoho všetkého sa dokážeme vzdať a čo dokážeme tolerovať, aby sme prežili do ďalšieho dňa? Zákon jednoho je vydarený úvod do série a odporúčam ho každému, kto má rád jemne dystopicky ladené príbehy s prepracovanejšou zápletkou a postavami. V rámci žánru YA rozhodne dobrá kniha.