Diablo 1 – recenzia

Diablo 1 – recenzia

Read Time:12 Minute, 15 Second

Diablo, jedna z najlepších hier, ktoré kedy boli publikované si získala srdcia hráčov svojou jednoduchosťou ale aj dynamickosťou. Táto hra rozhodne položila základy dnešných hier tohto žánru, čiže RPG a bola vydaná v roku 1997. Spoločnosť Blizzard v hre Diablo spojila pútavý príbeh a veľmi dobrú hrateľnosť. Následne na to pridala aj rozšírenie menom Hellfire, ktoré do hry pridalo nové možnosti, ktorým sa hráči veľmi tešili.

Ako v každom RPG si tu vytvárate svoju postavu, ktorou následne beháte po hernej mape, zabíjate hordy pekelných nepriateľov, zbierate veci a plníte úlohy, vďaka čomu získavate skúsenosť, ktorá vám zvyšuje level postavy. Taktiež vám pridáva body, ktorými si budete môcť navýšiť atribúty. Je tu aj možnosť predávať či nakupovať od obchodníkov, ale k tomu neskôr.

Je samozrejmé, že čisto len atribúty a level vašej postavy vám nebude stačiť na prejdenie celej hry. Na to, aby ste uspeli budete potrebovať aj silné zbrane a brnenia. Môžete mať brnenia typu: helma, amulet, hrudné brnenie a prstene. Aj v tejto hre máte veci rôznych kategórií. Sú tu také tri kategórie vecí, ktoré sa dajú rozoznať vďaka farbe ich mena. Buď sú biele, modré alebo zlaté.
Biele veci sú tie najzákladnejšie, majú najmenšiu životnosť a zväčša pridávajú len armor.
Modré veci sú už veci vyššieho kalibru. Ak chcete naplno využiť všetky ich vlastnosti, je ich treba identifikovať. Tieto veci zvyknú pridávať viac bodov do určitých atribútov alebo majú špeciálne schopnosti napr. pri každom údere nepriateľa odstrelia dozadu. Sú zásadne lepšie ako biele veci a sú potrebné na plynulejší priebeh hry.
Zlaté veci sú veľmi vzácne ale za to sú aj neskutočne silné. Tak ako aj tie modré, aj tieto je nutné pred použitím identifikovať. Tak ako modré, aj zlaté veci pridávajú body k atribútom ale rozhodne vo väčšom počte. Každá daná vec má aj svoju špeciálu schopnosť, ktorú nemá žiadna iná. Preto si ich treba dobre strážiť.
Čo sa týka toho stráženia vecí, myslí sa to tak, že keď umriete, tak všetko čo máte v inventári a na sebe z vás akoby spadlo a ostane to tam kde ste umreli. To, že je ich veľmi ťažké získať späť keďže idete proti nepriateľom, ktorý vás zabili keď ste boli v plnej sile a teraz ste veľmi slabý, tak zlaté veci po zabití už získať späť nemôžete. Môžete to chápať, že vám ich niekto ukradol. Práve preto, ak nechcete stratiť ťažko získané armory či zbrane, odporúčame vám, aby ste si hru ukladali tak často, ako sa len dá.

Predtým než prejdeme na opisovanie postáv, tak si niečo povieme o mágií. Mágiu sa v tejto hre môže učiť každý. Je to však dosť obmedzené, keďže mágia sa dá naučiť len výhradne z kníh, ktoré vám náhodne padajú. Z tohto ohľadu to má mág celkom ťažké. Neznamená to však, že vám za celú hru možno padnú 2-3 knihy ale len, že pravdepodobne úplne všetky kúzla mať nebudete.
Levelovanie kúziel je jednoduché, keďže znova všetko závisí od kníh.
Napríklad môžete mať kúzlo Firebolt level 1 a padne vám kniha Firebolt level 2 a ste schopný sa ju naučiť, tak sa vám zvýši level kúzla.

Vzhľadom na to, že táto hra je jedna z tých starších, vytváranie si postavy neponúka také možnosti ako dnešné RPG hry. Môžete si vybrať zo štyroch postáv, s ktorými následne budete hrať. Tými postavami sú: Warrior (muž), Rogue (žena), Sorcerer (muž) a pridaním rozšírenia prišla aj nová postava a to Monk (muž). Bohužiaľ sa nedá vybrať pohlavie postáv a taktiež je nemožná zmena vzhľadu. Každá táto postava je však svojím spôsobom jedinečná a má niečo do seba.

Warrior (muž)

Warrior, čiže bojovník, ktorý je typickou a základnou postavou hier. Bojuje nablízko svojím mečom a bráni sa štítom, čiže jeho obranná a útočná schopnosť je nesmierne dobrá. Warrior je pravdepodobne najsilnejšou postavou v začiatočných leveloch. Neskôr v hre sa zvyšuje obťažnosť a môžu preňho nastať komplikácie, čo sa týkajú jeho životnosti, keďže bojuje nablízko.
Pre bojovníka je najhlavnejším atribútom sila a taktiež je veľmi dôležitým atribútom život a to z neho robí najagresívnejšiu postavou v hre.
Dokáže bojovať s mečmi, sekerami a palcátmi. Keďže potrebuje niečo aj na svoju obranu tak používa štít, ktorý mu nemálo krát zachráni život. Bojovníkova výborná sila mu dovoľuje nosiť tie najnáročnejšie Heavy armory, ktoré pridávajú k jeho obrannej schopnosti takmer nevyhnutné body k prežitiu.
Jeho špeciálnou vlastnosťou je kúzlo, vďaka ktorému si dokáže hocikedy opraviť svoje rozbité oblečenie či zbrane, lenže aj to má svoju cenu. Síce to tú vec opraví ale zníži sa mu celková životnosť. Toto kúzlo sa používa len v zúfalých situáciách, napríklad keď vám dôjdu všetky peniaze a nemáte inú možnosť na opravu. Toto kúzlo nestojí žiadnu manu.
Táto postava je asi najlepšou pre začiatočníkov, keďže jeho herný štýl je pomerne jednoduchý a dá sa ľahko pochopiť.

Rogue (žena)

Rogue je jediná postava, ktorá dokáže efektívne používať luk, keďže ako jediná začína so zvýšenými atribútmi obratnosti. Obratnosť je veľmi dôležitý atribút pri používaní luku, keďže pri Rogue pridáva ako damage tak aj percentuálne zvýšenie „triafania sa“ do nepriateľov (to platí len pre ňu). Množstvo šípov je nekonečné, čiže môže strieľať až kým sa jej nepokazí luk. Táto postava vôbec neobľubuje meče a štíty, tak ako Warrior, čo značí, že s nimi bojuje veľmi pomaly a má zníženú schopnosť trafiť sa. Má však veľmi malú obranu, takže ak sa k nej dostanú nepriatelia blízko, musí sa dať do pohybu a utekať od nich preč. V neskorších leveloch je potrebné pridávať jej atribúty sily, aby mohla nosiť brnenie. Ako každá iná postava, aj Rogue dokáže používať mágiu a dokonca je to niekedy až takmer nevyhnutné. Najčastejšie kúzla, ktorú používa sú na dobytie si života alebo teleport.
Jej špeciálnou schopnosťou je, že dokáže zničiť pasce a to sú napríklad dvere, truhlice atď. Pri použití tohto kúzla sa spustí takzvaná „kontrola“ obratnosti. Ak máte dosť obratnosti na zničenie pasce, tak sa pasca zničí ale ak nie, tak sa vzápätí aktivuje. Toto kúzlo nestojí žiadnu manu.
Táto postava je osobne mojou najobľúbenejšou, čiže ju vrele odporúčam ale tým zbehlejším, pretože hra za ňu je niekedy komplikovaná a ťažká. Dá sa povedať, že u tejto postavy dosť záleží na šťastí.

Sorcerer (muž)

Sorcerer alebo čarodej je najlepším zosielačom mágie v celej hre. Začína so zvýšenými atribútmi mágie, čo mu neskôr v hre dovoľuje používať tie najnáročnejšie kúzla. Jedinou nevýhodou kúzlenia je jeho mana, ktorá sa každým použitím kúzla zníži, čo mu veľakrát zabraňuje použiť ďalšie kúzlo. Mana sa dá dobyť pomocou mana fľaštičiek. Podobné fľaštičky existujú aj pre dobytie života. Čarodejova zbraň je čarodejná palica. Niektoré palice majú schopnosť vyčarovať jedno kúzlo bez toho, aby to minulo manu. Cenu to však samozrejme má a to takú, že každá palica má obmedzené množstvo použití a po každom použití sa jedno vyčerpá. Tieto použitia sa dajú dobiť v meste za peniaze nekonečno krát. Tak isto ako Rogue má veľmi vysokú schopnosť poškodenia ale veľmi malú výdrž. V jeho prípade sa na prežitie používajú hlavne kúzla, ktoré ho dokážu oddialiť od hlavného diania boja.
Špeciálnou schopnosťou čarodeja je, že si môže hocikedy sám dobiť palice ale má to takú nevýhodu, že to zníži maximálny počet použití palice. Napríklad pred dobytím má palica 20 použití a po dobytí to klesne na 15. Toto kúzlo nestojí žiadnu manu.
Postava čarodeja je asi najkomplikovanejšou postavou z celej hry. Musíte si všetko správne načasovať a dávať si neskutočný pozor na svoje dobytia ako aj manu ale hlavne samozrejme aj život. Ale ak máte radi ťažké výzvy a radi čarujete, Sorcerer je pre vás ako stvorený.

Monk (muž)

Monk je postava, ktorá bola pridaná spolu s rozšírením Hellfire. Monk je v podstate niečo ako spojenie Čarodeja a Rogue. Jeho hlavným atribútom je obratnosť ale bojuje s palicami. Na rozdiel od týchto postáv však bojuje nablízko. Kúzla síce používa, ale nie je to jeho hlavným aspektom. Potrebuje byť rýchly v boji, čo mu pridáva atribút obratnosti.
Ako som už spomínala, na boj používa palice. Jeho však najsilnejšou zbraňou sú jeho holé ruky. Bez zbrane bojuje najrýchlejšie, čiže v niektorých prípadoch to môže znamenať o dosť väčší damage. Na prežitie bude potrebovať veľa života a samozrejme dobré brnenie. To sa uňho však až tak príliš nerieši, keďže ide na princíp „zabiť ich, kým niečo stihnú urobiť“.
Jeho špeciálnou vlastnosťou je vyhľadávanie. To znamená, že ak použije svoju vlastnosť, uvidí všetky predmety na mape, čo popadali z príšer. Je to časovo obmedzené. Nie je to však až tak špeciálne, keďže takéto kúzlo sa dokáže naučiť hocktorá postava.
Táto postava je akoby spojením tých iných, čiže je to postava, ktorú si asi zvolíte, keď si neviete poriadne vybrať.

OBCHODNÍCI

Ako som vyššie v článku spomenula, v tejto hre sú aj daný obchodníci, od ktorých je možnosť kupovať aj predávať predmety. Každý obchodník má svoje špeciálne vlastnosti a u každého nájdete v ponuke niečo iné. Niekedy sa vám pošťastí a nájdete u nich veľmi vzácnu vec, ktorá sa tam zjavuje len veľmi zriedkavo. V Tristrame sú 5 obchodníci a to: Kováč menom Griswold, Deckard Cain, Čarodejnica Adria, Healer Pepin a malý chlapček Wirt.

Kováč Griswold

Kováča nájdete hneď v dedine asi ako prvé. Veľký starý chlap zväčša s prekríženými rukami vám ponúka zbrane, takmer všetko okrem čarodejníckych palíc a samozrejme že aj brnenia. Tak isto ako ich ponúka, tak ich aj odkupuje. Griswold vám aj opraví vaše brnenie a vaše zbrane ale s palicami však budete musieť ísť za Čarodejnicou Adriou.
Herný typ: Za opravené veci vám dá viac peňazí ako za poškodené, preto sa najskôr oplatí všetko opraviť a potom predávať.

Deckard Cain

Cain ani nie je taký obchodník ako skôr pomocník. Do kategórie obchodníkov spadá len preto, lebo za to čo robí chce peniaze. Nájdete ho postávať v modrom habite hneď vedľa studničky v strede dedinky.
V hre vám mnohokrát padne nejaká neidentifikovaná vec, ktorú ak chcete naplno používať ju musíte identifikovať. Dá sa to pomocou takzvaných „Scrolls of identification“ ale tých nikdy nie je dosť. Tento problém vám vyrieši Cain, za ktorým keď prídete vám veci identifikuje. Čím je vec vzácnejšia, tým je aj identifikácia drahšia.

Čarodejnica Adria

Adria sa nachádza ďaleko od dediny za mostom, ktorý zbadáte hneď z miesta keď zapnete hru. Nedajte sa však pomýliť, sú tam dva mosty. Adria predáva a odkupuje mana elixíry, scrolly, knihy na mágiu a palice. Je jediná, ktorá má záujem o magické záležitosti a to je pre čarodeja veľmi dobré. Dobýja za peniaze palice. Adria je zväčša nepríjemná ale niekedy, keď sa s ňou len tak rozprávate, tak medzi rečou spomenie nejaké informácie o daných kúzlach. Hráči sú asi najradšej z toho, že Adria má v ponuke „Scrolls of town portal“, čo je jediným spôsobom ako sa dostať z dungeonov späť do mesta.

Healer Pepin

Pepin je miestny liečiteľ, ktorý predáva a odkupuje elixíry na dobytie života a scrolly, ktoré majú také isté využitie. Keď prídete napr. z pekla a máte odobraté zo života, tak keď pôjdete navštíviť Pepina, dobije vám život zadarmo. Postáva na kraji dediny a je najbližšie ku vchodu do pekla. Je oblečený celý do bieleho habitu a na prvý pohľad vyzerá ako kňaz.

Wirt

Wirt je malý chlapec, ktorého môžete nájsť pri vchode do jaskýň. Nepredáva ani nekupuje žiadne elixíry. Je veľmi ťažké špecifikovať, že čo vlastne predáva, pretože to čo predáva je náhodné ale spravidla omnoho silnejšie, než napr. to čo, by sme si normálne vedeli kúpiť od kováča.

DUNGENONY, LEVELY

V tejto hre máte možnosť navštíviť 4 lokalizácie alebo takzvané dungeony. Týmito dungeonmi sú: Kostol, Katakomby, Jaskyňa a Peklo. Každá táto lokalizácia sa skladá z 4 levelov. To značí, že v základnej hre je 16 levelov. Rozšírenie Hellfire pridáva ďalších 8.
Mapa celého mesta a všetkých dungeonov:

Kostol

Kostol je prvá a jediná lokalizácia, do ktorej na začiatku hry máte prístup. Vzhľadom na to,  že je to hneď prvý dungeon, je aj najľahší. To však neznamená, že to pôjde absolútne ľahko. Príšery, ktoré sa tu schovávajú, dokážu byť neskutočne silné ako napríklad Butcher alebo King Leoric (Skeleton King). Pri takýchto silných nepriateľoch je najlepšia stratégia taká, že predtým než pôjdete po nich, by ste mali ísť ďalej do ďalších levelov získať nejaké body skúsenosti navyše, aby ste boli schopný ich poraziť.
Je to taktiež asi tou najikonickejšou oblasťou v celej hre. Pesničky, ktoré sú v tejto hre najznámejšie sú práve piesne z tejto lokalizácie.
Kostol je prevažne zložený z obrovských štvorcových miestností, ktoré spojujú úzke chodbičky. Najčastejšími príšerami v kostole sú Kostry a Zombíci.
Pri vstupe do kostola vaša postava povie: „Posvätnosť tohto miesta bola znečistená“.

Katakomby

Katakomby sa od kostola nejako výrazne ani moc nelíšia. Je tam však jednoznačne temnejšia atmosféra a v pozadí je počuť plač malého dieťaťa. Celý tento dungeon je postavený na princípe úzkych chodbičiek a veľa malých miestností. Je obrovská nevýhoda, že nevieme čo sa v tých miestnostiach nachádza, čiže si treba dávať pozor, pretože na vás z úplne maličkej miestnosti môže pokojne vybehnúť aj 20 príšer.
V katakombách môžete najčastejšie naraziť na Satyrov a takzvaných Okrídlených démonov. Obaja dávajú veľký damage, čiže obťažnosť katakomb sa oproti kostola zvyšuje.
Výhodou katakomb je, že v nich môžete naraziť na veľa knižníc, kde vám následne môžu padnúť knihy, z ktorých sa naučíte veľmi dobré kúzla.
V momente ako vojdete do katakomb, vaša postava povie frázu: „Pach smrti ma obklopuje.“, čo je level 5.

Jaskyňa

V jaskyni snáď po prvýkrát pocítite skutočnú obťažnosť hry Diablo. Prvý level v jaskyni je 9. Je radikálne iná ako katakomby. V jaskyni môžete všade spozorovať horúcu lávu a prírodou vytvorené kamenné steny. Na rozdiel od predchádzajúcich lokalizácií, jaskyne sú omnoho priestrannejšie a dalo by sa povedať, že otvorenejšie. Síce sa tu nachádzajú ploty s dverami ale to je asi jediné, čo trochu pripomína miestnosti. Ploty sú v tejto lokalizácií preto, aby hráči mali predsa len kam utiecť. Najúčinnejšie útoky sú na diaľku.
Keďže najčastejšími príšerami v jaskyni sú Láva Lordi, Magma Démoni a Rohatý Démoni, ktorý útočia z diaľky a jediným spôsobom ako si to vôbec všimnúť je ich počuť, tak odporúčame mať zapnuté zvuky, aby sa predišlo zbytočným úmrtiam.
Pri vstupe do jaskyne vaša postava povie: „Tu dole je teplo.“

Peklo

Peklo sa podobá jaskyni svojou priestrannosťou a otvorenosťou až na to, že v pekle nemáte žiadne ploty ani žiadne miestnosti, kam by ste mohli utiecť a schovať sa. Peklo je posledný dungeon, čiže je aj najťažší.
Tak ako prvý dungeon (Kostol) aj v pekle sú bossovia, ktorý sú vzorové pre túto hru. Jedným z nich je samozrejme Diablo a druhý je Arcibiskup Lazarus (http://giphy.com/gifs/3o7TKRd8DpoX8CWpSU?tc=1).
Najčastejšími príšerami v pekle sú Succuby a Temný Rytieri.
Pri vstupe do pekla vaša postava povie: „Už musím byť blízko.“ Prvým levelom pekiel je level 13.